Is het ongezond om wat dikker te zijn? Of zijn dikkere mensen juist gezonder?

of zijn we er minder mooi door?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mensen die dikker zijn hebben over het algemeen meer last van slijtage van de bewegende delen.
Ook buikvet kan een gevaar opleveren, voor het hart en de longen.
Ook hier moet weer een goede balans te vinden zijn, niet te mager, en ook niet heel erg dik.
Schoonheid komt van binnenuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is bewezen dat overgewicht bepaalde gezondheidsrisico's met zich meebrengt.

Mensen met overgewicht hoeven niet minder mooi te zijn. Ieder heeft zijn smaak en voorkeur natuurlijk.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
er is natuurlijk een groot verschil tussen iets dikker en heel erg dik. waarscheinlijk heeft u het over iets dikker, en dat is helemaal niet erg. of dat het mooier is weet ik niet, maar je moet jezelf nemen zoals je bent. Zelf ben ik ook iets dikker, en ik ben er blij mee. het heeft niks te maken met gezondheid(tenzij je echt een stuk dikker bent) maar als je gewoon een beetje blijft waar je nu bent, en niet heel veel aankomt, is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar kilo te zwaar zijn is gezond, als je ten minste tussen de 25 en 59 jaar oud bent. Dat is de conclusie van het vooraanstaande Center for Disease Control and Prevention uit Atlanta.

De instelling stelt dat haar onderzoek geen vrijbrief is voor mensen om zich nou maar vol te proppen met slagroomtaarten, maar dat mensen met een overgewicht tot vijftien kilo gezonder zijn dan mensen met een normaal gewicht of ondergewicht. Bijvoorbeeld omdat ze door hun vetlaag beter bestand zijn tegen infecties. Ook sterven er in genoemde leeftijdscategorie relatief minder dikkerds
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een te hoge BMI hebt ben je statistisch in ieder geval vatbaarder voor ziekten als obesitas (inherent), hart- en vaatziekten en diabetes. Mobiliteitsproblemen kunnen daar natuurlijk bij komen, denk aan overbelasting van met name kniegewrichten.
Dat wil niet zeggen dat je niet lekker kunt eten overigens, maar daar zijn al diverse boeken over geschreven :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij overgewicht staat het lichaam onder een grotere belasting. gewrichten het hart wat harder moet pompen etc. Sporten wordt ook steeds lastiger naarmate je zwaarder wordt.
En hoeveel is wat dikker. Vaak wordt wel aangenomen dat mensen die iets zwaarder zijn ook een beter immumsysteem hebben.
Maar dik of dun is minder relavant dan je totale levenspatroon incl bewegen. schiet niet te veel uit naar een van beide en probeer de guldenmiddenweg te volgen. Lukt dit niet dan kun je nog compenseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dik zijn kan ook gezond zijn : dit t.o.v. van te slanke mensen die vaak roofbouw plegen op hun eigen lichaam

zodoende kan een dik mens langer gezond blijven in zn leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dik zijn is ongezond.

Dikke mensen zijn lui en ongedisciplineerd.

Dik zijn is je eigen schuld, immers: ieder pondje gaat door het mondje. We hebben zo allemaal wel onze mening over zware mensen. Is dat wel terecht?

Op internet zijn enkele weblogs opgezet met als doel een het negatieve beeld dat momenteel heerst over dikke mensen te veranderen.

In de media verschijnen regelmatig negatieve berichten over mensen met een maatje meer. Allereerst worden de gevaren van overgewicht keer op keer bewezen in diverse onderzoeken. Daarnaast wordt de bevolking overladen met goede adviezen op het gebied van diëten en andere mogelijkheden om af te vallen. Op internet bestaan honderden forums en weblogs waar mensen hun lief en leed in de strijd tegen de kilo’s met elkaar delen. Hier wordt dagelijks braaf uitgewisseld hoeveel er is gegeten en wanneer er is gezondigd.

Een groep Amerikaanse webloggers heeft kenbaar gemaakt hier genoeg van te hebben. Ze voelen zich gediscrimineerd door alle negatieve publiciteit en vechten terug via het net. Ze pleiten voor de acceptatie van mensen met een maatje meer. Deze mensen mogen volgens hen ook trots zijn op hun lichaam. Met de weblog worden andere mensen met overgewicht dan ook opgeroepen hun lichaam te accepteren, te stoppen met lijnen en gewoon door te gaan met leven. Op deze manier keren ze hun rug toe naar het heersende schoonheidsideaal.

Op de weblogs is ook te lezen dat de makers ervan overtuigd zijn dat beweging en gezond eten niet bij iedereen leidt tot een slank figuur. Het lijkt er echter op dat dit ook niet hun doel is, aangezien ze ook op resultaten uit wetenschappelijk onderzoek wijzen waaruit naar voren komt dat mensen met (matig) overgewicht langer leven dan dunne mensen.

Het aantal Amerikaanse weblogs van en voor dikke mensen (de 'fatosphere') is de laatste maanden enorm toegenomen. Indien je nieuwsgierig bent geworden kun je een kijkje nemen op: bigfatblog.com, bfdblog.com, fatchicksrule.blogs.com en fatgrrl.com (‘Now with 50 percent more fat!’).

Op Nederlandse websites is deze beweging nog niet gesignaleerd. Maar aangezien wij de lichaamsomvang van Amerikanen naderen, zouden dergelijke geluiden mogelijk niet lang meer op zich laten wachten...

Bron:

Rabin R.C. In the Fatosphere, Big Is In, or at Least Accepted. New York Times, 22 januari 2008. http://www.nytimes.com/2008/01/22/health/22fblogs.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben anders niet lui en ongedisiplineerd hoor
ik ben dan ook niet héél dik
maar schrok toch wel toen mijn weegschaal 76 kilo aangaf poeh ik ben maar 1.63 dus heb wel overgewicht