Tijdens het onderzoek lig je met opgetrokken knieën op je linkerzij, op een onderzoeksbed. De endoscopist schuift vervolgens voorzichtig de endoscoop via de anus in je dikke darm. Door de scoop wordt lucht in je darm geblazen. Hierdoor kan je darmwand beter bekeken worden. Tegelijkertijd kan dit wel voor een opgeblazen en gespannen gevoel in je buik zorgen. Je kunt je daardoor winderig voelen en buikpijn krijgen. Als je een wind laat, zakt de pijn meestal af. Dus: houd de lucht niet op, maar laat het gewoon de vrije loop.
Inclusief het verwijderen van afwijkingen of weefsel duurt een coloscopie ongeveer een halfuur tot driekwartier. Gebeurt dit niet, dan kan het zelfs in een korter tijdsbestek klaar zijn.
fremar