Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Van sommig drukwerk krijg ik meteen tranen in mijn ogen en voelt mijn keel schors aan. Ik kan hier duidelijk niet tegen. Maar wat zit er in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat ligt eraan wat voor drukwerk.
In zwart zit bijvoorbeeld roet. Maar in inkt zitten ook chemicaliën.

Toegevoegd na 16 minuten:
Chemische allergieën
Een allergische reactie op chemische stoffen treedt meestal korte tijd na de blootstelling op en is dus vrij gemakkelijk te ontdekken.
Men kan bvb. allergisch reageren op bepaalde geuren (wierook, schoonmaakproducten, parfum, muggentabletten, enz.), dampen (benzine, verf, uitlaatgassen, enz.), drukinkt ( sommige kranten of boeken verspreiden een intense chemische geur).
Mensen die lijden aan een chemische overgevoeligheid hebben meestal ook een sterk ontwikkeld reukvermogen. Dit biedt hen een zekere bescherming omdat ze onmiddellijk weglopen van de plaats waar de geur hangt en frisse lucht opzoeken.
Wanneer ze echter te lang blootgesteld blijven aan deze stoffen verliezen ze op de duur dit reukvermogen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Tip; Laat het drukwerk even liggen voordat je het gaat lezen.

http://www.bernhoven.nl/Niet-allergische_overgevoeligheid_van_het_neusslijmvlies
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Drukinkt en oplosmiddelen. Zodra je het plastic eraf haalt komt het vrij.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
dat kan niet anders dan dat het oplosmiddelen zijn die uit de inkt vrijkomen.

Wat helpt is het drukwerk eerst even laten 'luchten'.

Zeker bij drukwerk dat gelijk na het drukken in plastic verpakt is hebben de oplosmiddelen geen tijd gehad om uit te dampen.
Maar je kunt het ook hebben full-colour bladen waar dus heel veel inkt gebruikt is. In de glanzende versie daarvan is naast de 5 kleuren inkt ook nog eens een laklaagje aangebracht.

zie andere reacties voor allergie-info.
Je kunt je bij de huisarts ook even laten testen op dat soort allergieën. Dan weet je waar je precies allergisch voor bent. (mijn ervaring met die testen is niet zo positief, maar voor dit soort stoffen zullen de testen vast goed werken.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding