Kan ik bij bij mijzelf een snelverband op mijn arm aanbrengen?

Dit betkend dus dat ik het met één hand moet doen, kan dit? Zo ja, kan iemand uitleggen hoe ik dit het beste kan doen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het snelste en duidelijkste antwoord op die vraag krijg je door het zelf eens te proberen.

Het probleem is het vasthouden van het tijdens het aanbrengen al bereikte tussenresultaat en dan daarmee verder (kunnen) gaan. Mogelijk kan je het wondkussen vastklemmen in je elleboog door je arm te buigen, maar dat is afhankelijk van de precieze plek van het wondkussen op je arm. Ook kan je ervoor kiezen het wondkussen aan het begin aan de randen vast te plakken met stukjes leukoplast of ander plakband. Dat maakt het vervolgens wikkelen van de zwachtels om je arm wat makkelijker, want dan kan het wondkussen niet meer wegschuiven.

Het is een leuke oefening of een grappig spel, maar ik hoop dat iemand anders het bij jou kan doen, mocht het ooit eens nodig zijn in de praktijk.
Antoni
7 jaar geleden
Ja, dat is best mogelijk. Omdat je geen 2 handen kunt gebruiken om het verband op z'n plaats te houden, kun je het beste daar een vast voorwerp voor gebruiken. Binnenshuis een deurkozijn of tafelrand, buiten in de middle of nowhere een boom of grote steen of rots. Eén van de 'flappen' van de zwachtel kun je tussen je tanden houden om op spanning te houden, of tussen je knieën klemmen. Hoe, wat en waar is afhankelijk van de plek van de verwoning (boven of onderarm, binnen of buitenzijde).

Het kan geen kwaad om het eens 'droog' (dus zonder echte wond) te oefenen, op verschillende plaatsen. Niet alleen met je rechterhand om je linkerarm leggen, maar ook eens met je linkerhand om je rechterarm proberen. En als je toch bezig bent, probeer ook eens het verband om je been te krijgen met 1 hand.

Toegevoegd na 10 minuten:
Met 'vast voorwerp gebruiken' om het verband op z'n plek te houden bedoel ik dus dat je met 1 hand het verband uitvouwt en met het wondkussen op de wond legt. Het wondkussen druk je zacht tegen een voorwerp. Dit kan extra pijn geven op de wond, maar drukt ook het kussen tegen de wond waardoor het minder hard bloedt. Buiten bij een boom o.i.d. heb je wel het risico dat er dan troep bij de wond komt, maar in zo'n geval is de eerste prioriteit om het bloeden te stoppen, om te veel bloedverlies tegen te gaan.