Bestaat er een kans dat ik nooit meer slaap?

Hallo ik slaap sinds een week niet . De oorzaak geen idee. Het begon met een nacht niet slapen en nu slaap ik niet meer . Nu de angst dat ik booit meer kan slapen wie kan mij geruststellen dat slapen wel weer lukt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Erna55
7 jaar geleden
Ga meteen naar je huisarts wanneer je echt een week lang niet geslapen hebt.
ronron1212
7 jaar geleden
Je derde vraag over slapen ga naar je huisarts en bespreek je problemen.

Antwoorden (3)

De kans dat je nooit meer slaapt is naar mijn mening klein. Verder is er nog veel onderzoek en behandeling mogelijk voordat je tot die conclusie kan komen. Zo kan je bijvoorbeeld naar een slaapkliniek waar ze onderzoeken wat er in je hersens gebeurd als jij probeert te slapen. Je huisarts kan je hier meer over vertellen. Maak je verder nu niet te druk hierover. De gedachten hieraan alleen al kunnen je slapeloze nachten bezorgen. Om goed te slapen moet je je ontspannen. Ga overdag veel naar buiten en maak bijvoorbeeld een ontspannen wandeling of fietstocht. Let er ook op dat je het 's nachts niet te warm hebt. Om in slaap te vallen moet je lichaam kunnen afkoelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Claudia, met jou slapen nog een paar miljard mensen slecht of beroerd of ..niet..?

Soms vraag je iemand: lekker geslapen? nee, helemaal niet lekker, blijkt zo iemand 2 keer wakker geweest te zijn (na doorvragen). Het is vaak perceptie.

Ook dat jij denkt , zegt , al een week niet te hebben geslapen is dus niet meteen een feit. Zit er iemand naast je die dit constateert, lig je aan de draadjes met een 'kastje' verbonden om dit vast te leggen, of hangt er een camera boven je bed? Als het antwoord hierop --nee-- is, is het geen feit.

I naar de huisarts
II onderzoeken (bloed- bv)
III evt. doorverwijzing (psycholoog?)
IV mogelijk doorverwijzing naar slaapkliniek?
en misschien wel wordt daar geconstateerd en vastgelegd door mens en apparatuur wat er aan de hand is en hoe je precies wel of niet slaapt

Ook nog
Wellicht zit je de hele dag en is het antwoord op jouw slaapdromen:
- beweging / sporten of
- zit je (lichaam) te springen om een goed ritme: dag- en nachtritme niet in orde of
- verveel je je de hele dag, niks te doen, kan.

Antwoord hierop is ga wat doen!

Sporten (bewegen) , vrijwilligerswerk (sociaal bezig zijn, contact met mensen) en vooral op tijd naar bed en op tijd opstaan! (dag- en nacht ritme) vaste tijden, heel moeilijk maar met discipline wel te bereiken (zet de wekker en niet op de snooze drukken, nee ...opstaan!), als je lichaam gewend is aan nachtelijk actief zijn, kan je natuurlijke melatonine niet zijn werk doen. (Computer (blauw licht) is dodelijk voor melatonine.)

In eerste instantie naar de huisarts en ondertussen al zelf actief / actiever worden en iets doen om moe te worden , je fysiek uitputten helpt, een hete douche voor het slapen gaan, een uur voor bedtijd (vaste tijd!) pc uit/phone uit en je rustig voorbereiden op het slapen gaan. Succes!

Bestaat er een kans dat je nooit meer slaapt? Beetje gekke vraag, ja als je nu overlijdt, dood gaat, maar dat is een beetje extreem om dit zo te zeggen, kom op Claudia ga naar de huisarts, op de fiets!

Toegevoegd na 23 minuten:
Onderstaand lijstje komt uit de bron en is interessant te lezen, nieuwe info?

1 Doekje voor het bloeden
2 Slaapproblemen zijn lucratief
3 Tijdelijke werking
4 Moedeloosheid en frustratie
5 De echte oorzaken van slecht slapen
6 #1 Angst en spanning
7 #2 Een verstoorde hormoonbalans

8 #3 Je bent onvoldoende afgekoeld
9 #4 Een verstoorde biologische klok

10 Pappen en nathouden
11 Echt iets doen tegen slecht slapen
12 Kleine veranderingen maken een enorm verschil
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nooit meer slapen is in de praktijk onmogelijk, maar de gedachten dat je niet kunt slapen is op zichzelf al destructief genoeg om ervoor te zorgen dat je niet goed in slaap valt.
Gelukkig zijn er veel methodes en dingetjes die je zelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je lichaam in de juiste conditie verkeerd om goed in slaap te vallen en fijn door te slapen.

1) Allereerst is het belangrijk dat je een ritme aanhoudt, bijvoorbeeld om 11 uur naar bed en om 7 uur uit bed. No matter what!
2) Zorg ervoor dat je je lichaam direct blootstelt aan daglicht zodra je wakker wordt. Een daglichtlamp kan uitkomst bieden in de donkere wintermaanden.
3) Zorg ervoor dat je in de ochtend of vroege middag actief bezig bent (bijvoorbeeld een wandeling, hardlopen, krachttraining of iets in die trant).
4) Probeer stress te minimaliseren. Zoek eens op youtube op stress & meditatie.
5) Eet zo min mogelijk geraffineerde suikers en alleen onbewerkte pure voedingsmiddelen
6) drink overdag 1-2 liter water maar drink niks meer 2 uur voordat je gaat slapen
7) geen alcohol en of nicotine
8) eet niks meer 3 uur voordat je naar bed gaat
9) mocht je in bed liggen en na een half uur alsnog wakker zijn, ga dan uit bed! Hierdoor voorkom je dat je brein wakker zijn met je bed/slaapkamer associeert. Zet niet de tv aan maar lees een boek bij schemering (geen fel blauw licht) en probeer hierna weer in slaap te vallen. Lukt het weer niet? Blijf dan deze methode herhalen totdat je wel in slaap valt.
10) een goede slaapkamer is essentieel. Gebruik je slaapkamer alleen om in te slapen en voor sex. Een opgeruimde donkere slaapkamer is erg belangrijk. Een rustige slaapkamer brengte je geest tot rust.