Hoeveel volt geef je als je statisch geladen bent?

Je hebt allemaal wel eens dat je wat statisch geladen bent als je op de glijbaan of op een stoffen bank gezeten hebt en dat als je iets of iemand aanraakt er een soort bliksempje overgaat van jezelf naar de ander. Maar hoeveel volt zou dat zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

1000 tot 5000V is 'normaal'

Het probleem van statische elektriciteit ontstaat pas als een ‘opgeladen’ persoon zich ontlaadt door het vastpakken of aanraken van een geleidend materiaal. Hierbij kunnen er schokken gevoeld worden als men minimaal tot 1.500 à 2.500 Volt is opgeladen. Vanaf 5.000 Volt kunnen er steken optreden en wordt de hinder aanzienlijk. Als de ontlading langzaam geschiedt, bijvoorbeeld doordat er via een materiaal met een niet al te lage elektrische weerstand ontladen wordt, dan wordt de ontlading niet waargenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

25.000 tot 100.000 volt schat ik, gezien de afstand dat de vonk gaat.
http://www.met.wau.nl/medewerkers/moenea/artikelNVOXweb.pdf