De helft van 1ml 50.000iu vitamine d is dat 25.000iu?

Ik moet vitamine d 50.000iu gebruiken 1ml permaand alleen ik wil wat lager beginnen met 25.000iu moet ik dan 0,5ml innemen? Is dat dan 25.000iu? Of toch nog 50.000iu

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja net zoals de helft van een pond drop een half pond is, is de helft van 50 microliter 25 microliter. Maar waarom zou je met de halve dosering beginnen. Dat is waarschijnlijk te weinig om resultaat te boeken, dus schiet niet op

Als je de helft van de ene ml neemt, heb je inderdaad de helft van het aantal iu. Dus 25 duizend iu in plaats van 50 duizend iu. Ik neem aan dat die 50 duizend iu per maand is voorgeschreven door een arts (een echte dan, niet een homeopaat of naturopaat of hoe ze zichzelf mogen noemen), en ook dat dat is gebeurd nadat jouw vitamine D is gemeten met een officiële bloedtest. Dat betekent dan dat je toch echt 50 duizend iu per maand nodig hebt om je tekort weg te werken. Als jij bijwerkingen ondervindt en daarom liever de helft neemt, werk je daar je tekort niet mee weg. Je zult dan niet eenmaal per maand 50 duizend iu moeten nemen, maar twee keer per maand 25 duizend iu. Hoe dan ook, doe dit niet zomaar op eigen houtje. Overleg met je arts, of anders minimaal met je apotheker, of dat wel verantwoord is. Het lichaam zit niet zo simplistisch in elkaar als sommige sites (met name de alternatief georiënteerde) je graag willen wijsmaken. Ga ook niet zelf dokteren met andere supplementen. De vitamine D die je voorgeschreven hebt gekregen, bevat al alle hulpstoffen die nodig zijn om die vitamine op te nemen. Met name calcium is nodig: het lichaam heeft namelijk calcium nodig om vitamine D op te nemen (en het heeft vitamine D nodig om calcium op te nemen). Daarom zit er meestal al calcium in een vitamine-D-drankje. Ga je dan zelf nog eens extra calcium nemen, dan krijg je daarvan een overdosis, en die zorgt er dan weer voor dat je geen magnesium meer kunt opnemen, waardoor je een magnesiumtekort oploopt. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde: ga je magnesium slikken omdat bepaalde alternatieve sites dat aanraden, dan remt dat de opname van calcium, om omdat je nu eenmaal calcium nodig hebt om vitamine D op te nemen rem je daarmee ook de opname van vitamine D - en dat wil je nu juist *niet*, want daaraan heb je juist een tekort. De bijwerkingen die je beschrijft onder het (overigens uitstekende) antwoord van anneliez kunnen misschien van de vitamine D komen - maar je "hebt gelezen" dat anderen dezelfde bijwerkingen hebben, en dat zegt niet heel veel. Op internet kun je namelijk alles lezen wat je maar wilt, van grote wijsheden tot pure onzin. Dus ook op dat punt raad ik je aan je huisarts of je apotheek te raadplegen. Die kan je vertellen of jouw bijwerkingen echt bekend zijn, of dat het alleen maar om wilde internet-verhalen gaat. (Vervolg in reactie.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100