De helft van 1ml 50.000iu vitamine d is dat 25.000iu?

Ik moet vitamine d 50.000iu gebruiken 1ml permaand alleen ik wil wat lager beginnen met 25.000iu moet ik dan 0,5ml innemen? Is dat dan 25.000iu? Of toch nog 50.000iu

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wie heeft deze dosis voorgeschreven? De huisarts? Dan geldt toch: houd u aan de voorgeschreven dosis.
Ritsuka
7 jaar geleden
overleg dit met je behandelend arts
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet niks, je mag die dosering nemen.
Je berekening klopt, het verlagen van de dosering zal echter niet zoveel uitmaken met je bijwerkingen, het blijft veel en dat is ook nodig als er een tekort is. Wat zeer waarschijnlijk wel helpt is het nemen van magnesium(citraat), door de vit D ontstaat daar een tekort aan en dat merk je.
http://www.easy-immune-health.com/magnesium-and-vitamin-d.html
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer het je voorgeschreven is, doe je er goed aan om je te houden aan de voorgeschreven dosis. Neem contact op met de behandelaar wanneer je wilt afwijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed dat door Flierefluitje calcium ook wordt genoemd.
In een standaard Nederlands voedingspatroon is dat in overmaat aanwezig.
Als er bijvoorbeeld totaal geen zuivel en ook ongezond wordt gegeten is het opletten. De overmaat calcium in een standaard dieet is trouwens ook een van de redenen om magnesium te nemen.
In het algemeen zit er (te) weinig magnesium in zelfs de gezondste voeding. Door een overmaat calcium wordt er al minder magnesium opgenomen en met een vit D supplement en dus nog meer calcium opname, dus minder magnesium opname en door de vit d meer magnesium verbruik.

Antwoorden (2)

Ja net zoals de helft van een pond drop een half pond is, is de helft van 50 microliter 25 microliter. Maar waarom zou je met de halve dosering beginnen. Dat is waarschijnlijk te weinig om resultaat te boeken, dus schiet niet op
anneliez
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat de dosering hoog is had een keer gebruikt dat 50.000iu en voelde na een week al symptomen zoals jagend gevoel hartkloppingen enz heb ook gelezen dat meerde mensen dat hadden daarom wil ik lager beginnen
Cryofiel
7 jaar geleden
Vraag aan je arts of die symptomen wel van de vitamine D kunnen komen. Best kans dat er een heel andere oorzaak was. Ik gebruik 100 duizend iu, eens per acht weken, en ik heb nergens last van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vitamine D geeft maar weinig bijwerkingen, al zijn die wel potentieel ernstig.
Hier de volledige lijst, aldus het farmacotherapeutischkompas:
Soms (0,1-1%): hypercalciëmie, hypercalciurie.
Zeer zelden (< 0,01%): jeuk, huiduitslag, urticaria.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat klinkt dus niet als de symptomen die vraagsteller noemt, als ik het latijn voldoende begrijp. Ook lees ik in deze lijst niets over tekorten aan andere mineralen, waar commerciële supplementenverkopers ons zo graag bang voor maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Cryofiel: dat klopt. Een hypercalciemie kan wel een hartritmestoornis veroorzaken en daarmee een gejaagd gevoel geven. Op zich komen dat soort klachten pas voor bij een echte intoxicatie en dat gebeurd dan weer pas bij inname van te hoge doses over langere tijd.
50.000EH per maand is een volkomen normale dosering. Die tekorten aan andere mineralen kan ik hier inderdaad niet mee rijmen.
Als je de helft van de ene ml neemt, heb je inderdaad de helft van het
aantal iu. Dus 25 duizend iu in plaats van 50 duizend iu.

Ik neem aan dat die 50 duizend iu per maand is voorgeschreven door een
arts (een echte dan, niet een homeopaat of naturopaat of hoe ze zichzelf
mogen noemen), en ook dat dat is gebeurd nadat jouw vitamine D is
gemeten met een officiële bloedtest.

Dat betekent dan dat je toch echt 50 duizend iu per maand nodig hebt om
je tekort weg te werken. Als jij bijwerkingen ondervindt en daarom
liever de helft neemt, werk je daar je tekort niet mee weg. Je zult dan
niet eenmaal per maand 50 duizend iu moeten nemen, maar twee keer per
maand 25 duizend iu.

Hoe dan ook, doe dit niet zomaar op eigen houtje. Overleg met je arts,
of anders minimaal met je apotheker, of dat wel verantwoord is. Het
lichaam zit niet zo simplistisch in elkaar als sommige sites (met name
de alternatief georiënteerde) je graag willen wijsmaken.

Ga ook niet zelf dokteren met andere supplementen. De vitamine D die je
voorgeschreven hebt gekregen, bevat al alle hulpstoffen die nodig zijn
om die vitamine op te nemen. Met name calcium is nodig: het lichaam
heeft namelijk calcium nodig om vitamine D op te nemen (en het heeft
vitamine D nodig om calcium op te nemen). Daarom zit er meestal al
calcium in een vitamine-D-drankje. Ga je dan zelf nog eens extra calcium
nemen, dan krijg je daarvan een overdosis, en die zorgt er dan weer voor
dat je geen magnesium meer kunt opnemen, waardoor je een magnesiumtekort
oploopt. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde: ga je magnesium slikken
omdat bepaalde alternatieve sites dat aanraden, dan remt dat de opname
van calcium, om omdat je nu eenmaal calcium nodig hebt om vitamine D op
te nemen rem je daarmee ook de opname van vitamine D - en dat wil je nu
juist *niet*, want daaraan heb je juist een tekort.

De bijwerkingen die je beschrijft onder het (overigens uitstekende)
antwoord van anneliez kunnen misschien van de vitamine D komen - maar je
"hebt gelezen" dat anderen dezelfde bijwerkingen hebben, en dat zegt
niet heel veel. Op internet kun je namelijk alles lezen wat je maar
wilt, van grote wijsheden tot pure onzin. Dus ook op dat punt raad ik je
aan je huisarts of je apotheek te raadplegen. Die kan je vertellen of
jouw bijwerkingen echt bekend zijn, of dat het alleen maar om wilde
internet-verhalen gaat.

(Vervolg in reactie.)
Cryofiel
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Best kans dat jij eenmalig wat voelde, maar dat
dat meer door je eigen ongerustheid kwam dan door de vitamine D. Dus nogmaals: ga vooral niet zelf dokteren. Overleg met je arts. Dat
geldt voor de vitamine D, voor het eventueel veranderen van de dosering,
voor de mogelijke bijwerkingen, en voor het al dan niet nemen van andere
supplementen.