Waarom houden mensen over het algemeen niet van regen?

Ik heb al wel een soortgelijke vraag gezien maar daar zag ik bijna alleen maar antwoorden van mensen die wél van regen hielden.

Ik heb over het algemeen ook niet zo'n probleem met regen, maar ik heb het antwoord nodig voor een ANW PO. Hoe biologischer/scheikundiger het antwoord hoe beter.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mijn leraar wil alleen antwoorden die verklaren waaróm je het niet fijn vind dat je nat wordt.. Ik vind het heel lief dat jullie me willen helpen maar hier mag ik dus niets mee doen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Inderdaad, jullie kunnen wel open deuren intrappen, maar ik heb het over wetenschappelijk bewezen feiten (bijvoorbeeld over dat gelukshormoon, daar had ik wél wat aan). Ik snap zelf ook wel dat je het koud krijgt van regen, en dat je dat niet fijn vind. Maar komt dat door een bepaald stofje in je hersenen of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is die vraag allang beantwoord, als dat het antwoord is dat je wilt hebben.
http://www.goeievraag.nl/vraag/regen-algemeen-goede-invloed-gemoedstoestand.9478
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde gewoon weten of mensen er toevallig nog andere verklaringen voor hadden, en die vond ik daar verder niet.

Antwoorden (7)

omdat je er nat van wordt. Natte kleren koelen door verdamping sneller af dan droge kleding. Natte kleding is daarom kouder -> Regen zorgt er voor dat je koud wordt.

Verder is ons gelukshormoon gebonden aan zonlicht; Zonder licht wordt je gewoon down.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je geen natuur- of scheikundig of biologisch antwoord voor nodig : van regen wordt je nat, dat voelt niet aangenaam en je moet je weer afdrogen of omkleden. Voila de voornaamste reden waarom mensen niet van regen houden, althans, niet om er doorheen te moeten.
Van het verschijnsel regen hebben mensen meestal al een stuk minder afkeer naarmate het langer niet geregend heeft ; met name in de zomer , als je er niet koud van wordt maar juist lekker afkoelt, vinden de meeste mensen regen juist heerlijk. Tenzij je natuurlijk weer ergens heen moet in je natte kloffie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Waarom het niet fijn is om nat te zijn kun je toch naar ik aanneem ook wel zelf bedenken ? Het water op je huid verdampt, dus je koelt af, wat geen aangenaam gevoel is (behalve middenin de zomer). Het water op je huid droogt je - als je je niet meteen kunt afdrogen - verschrikkelijk uit, waardoor je huid vreselijk gaat jeuken. Wat ook niet lekker voelt.
Je kleren worden nat en gaan dus aan je huid plakken, omdat er veel wrijving tussen kleding en huid komt, wat eveneens een rotgevoel is.

Daarnaast loopt het water als het echt hoost vaak je ogen in zodat je minder zicht hebt (met een bril al helemaal niks), wat een erg onprettige gewaarwording is.
Ik kan nog wel meer open deuren intrappen natuurlijk, maar ik neem aan dat je zelf ook wel eens overvallen bent door een flinke regenbui, en dat je je nog best kunt herinneren WAAROM je dat niet prettig vond. Dat is voor de meeste mensen namelijk ingrote lijnen hetzelfde, DUS ook voor jou.

Mocht je daar helemaal geen ervaring mee hebben, ga je dan eerst even heel diep schamen, en grijp dan de eerste de beste gelegenheid waar (of neem een douche met kleren aan en ga daarna een rondje over straat lopen). Dan weet je het uit de eerste hand en kun je een uitstekend verslag schrijven. Huiswerk maken in de praktijk zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, tegelijk getypt: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het makkelijkste wat iemand kan doen is een ander je huiswerk laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Serieus, ik heb al twee middagen in de stad gestaan met mijn enqûete, en ben al een week bezig met mijn verslag. Ik kom alleen niet uit een bepaald aspect. Ik heb verder biologie, scheikunde en natuurkunde laten vallen, ANW is een verplicht vak. Er zijn vast wel mensen die mij hiermee kunnen helpen. Als je per sé vind dat ik het zelf moet doen, negeer deze vraag gewoon. Ik vind het slimmer om iemand anders iets te vragen dan zelf een hele verkeerde kant op te gaan en een zware onvoldoende te krijgen. Internet is tegenwoordig het grootste en meest gebruikte naslagwerk dus waarom zou ik wel de kennis van wikipedia mogen gebruiken en niet die van andere mensen? @Cryofiel: Wat bedoel je daarmee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, dat is al hele andere taal. De reactie waar Cryo op reageert is uiteraard verwijderd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Aha, ik zie dat de zaken er nu al veel beter voorstaan (ik was even weg, nog even de laatste inkopen doen). @7leintje93, waar ik op doelde was jouw vorige reactie. Je bekte Marleen nogal af, zeg maar. C'est le ton qui fait la musique (spelling? - Frans is niet mijn sterkste kant). In jouw verwijderde reactie was de inhoud misschien wel in orde, maar de toon beslist niet. In jouw reactie die er nu nog wel staat, zeg je in feite hetzelfde, maar op een héél andere toon - en dat is een wereld van verschil. Dat is waar ik op doelde in mijn vorige reactie. Overigens is mijn vorige reactie niet meer van toepassing nu jouw reactie verwijderd is. Ik zal de moderatoren vragen mijn reactie te verwijderen.
Mensen houden niet van regen omdat je er nat van wordt en dat voelt niet lekker.
Het is zo'n gedoe met paraplu en/of regenpak, wat je ook weer moet laten drogen.
Het voelt vaak kil en onaangenaam.
Natte kleren zijn niet prettig om te dragen.
Je kapsel gaat er van uit z'n model.

Volgens mij is er geen scheikundige/biologische verklaring voor dit verschijnsel.
Sommige mensen houden van de ene weersoort en andere weer van een andere weersoort.

Toegevoegd na 3 uur:
http://www.goeievraag.nl/vraag/regen-algemeen-goede-invloed-gemoedstoestand.9478

Hier staat ook nog iets over serotonine en dat het gevoel over regen in de genen zou zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het regent buiten is het vaak ook donkerder, dit heeft invloed op je humeur. Je wordt er chagrijnig van, enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regen kan mensen ook heel gelukkig maken.
Het is algemeen bekend dat mensen met hooikoorts veel minder last hebben na een regenbui.
Dat komt omdat het stuifmeel neerslaat en dus niet meer door de lucht dwarrelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je haar dan fucked up gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je er reuma van kunt krijgen

bovendien en dat is echt gebeurd,daar heb ik honderden getuige van moest ik laatst 300 euro weggooien,die 6 briefjes waren zeer verkleurd