Wat zijn de overeenkomsten tussen een koning en een stadhouder?

Ik ben op school bezig met geschiedenis over Nederland, maar ik kom niet verder bij de vraag "Wat zijn de overeenkomsten tussen een koning en een stadhouder?" Weet iemand het antwoord?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
tinus1969
7 jaar geleden
Wat zegt je boek daar over?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@muissaartje, weet je zeker dat je de overeenkomsten aan moet geven
Ik ken alleen de verschillen (in het kort) Een koning is het hoofd van het land en de lijn van opvolging ligt vast. Meestal een familielid.
Een stadhouder werd door de koning of de vorst en later door de provinciale staten aangewezen als de plaatsvervanger van de koning. De stadhouder heerste namens de koning.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Willem III was koning én stadhouder. https://www.rijksmuseum.nl/nl/rijksstudio/tijdlijn-nederlandse-geschiedenis/1688-stadhouder-willem-iii-wordt-koning-van-engeland
http://www.vanderkrogt.net/standbeelden/object.php?record=ZH24ab
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat als ze er eenmaal zijn . Dus benoemd . Zich dat niet makkelijk laten afpakken en hun titel overerfbaar proberen te maken . Wat ook in Nederland goed lukte . Eerst Willem , toen zijn zoon Maurits , en toen dacht Hendrik Van oranje . Toen daar verzet tegen kwam heeft Maurits ze vermoord ( de bekendste Johan van Oldenbarnevelt de toenmalige raadpensionaris. ) maar wat al door goede mooie antwoorden aangegeven stadhouders werden in eerste instantie benoemd door de ( een ) koning . Maar gaande weg werden het zelf ook koningen . De hele waarheid staat niet in je schoolboeken alleen een gewenste . Onthoudt de geschiedenis wordt door de overwinnaars geschreven . Er gebeurde veel interessants / Spinoza , Hugo de groot \ de voorlopers van de nieuwe tijd maar dat werd eerst nog de kop in gedrukt . Een slap aftreksel van een stadhouder zou je de commissaris ( gouverneur ) van de koning kunnen noemen . Die houd toezicht op een provincie in naam van.. en ja bij bezoek van de ... moet hij hem of haar onderdak verlenen . Een zeer geliefd ere baantje .

Antwoorden (1)

Stadhouder was de titel van een van de belangrijkste functionarissen in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. De titel werd door de hertog van Bourgondië ingevoerd in de Bourgondische Nederlanden. Tegenwoordig hebben we geen stadhouders meer.

Een koning is toch iets meer, maar het betekent bijna hetzelfde
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/geschiedenis/vraag/607988/verschil-tussen-vorst-keizer-koning