Ik heb middenoorontsteking aan een oor. Nu hoor ik een echo op alle geluiden die ik hoor. Hoe hoger het geluid hoe harder de echo. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Schijnbaar wel zie: Echo in je hoofd
Het tegenovergestelde kan ook. De buis staat lang of te ver open. Het betekent dat er een continue verbinding bestaat naar de neus, waardoor het trommelvlies van twee kanten kan worden bestookt met geluid. Het kan ervoor zorgen dat de trillingen aanhouden, waardoor geluiden schijnbaar langer aanhouden. Ook zorgt het ervoor dat reeds gepasseerd geluid kan weerkaatsen en een fractie later nogmaals het trommelvlies aandoet. Het betekent dat er een echo ontstaat, waardoor je alles langdurig en vaak hoort. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/115103-oorsuizingen-en-pijn-dichtzittende-buis-van-eustachius.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit vind je met twee woorden op google... ik snap dan niet waarom je dan hier een heel verhaal afsteekt terwijl de informatie voor het oprapen ligt(!)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat te doen bij een echo in het hoofd?
Een te grote opening of minder goed werkende leiding tussen oor en neus (tuba aperta) kan tot dusver nog niet goed worden behandeld. Er zijn testen om de invloed van geluid dermate te verminderen door trommelvlies stabilisatoren toe te passen. Dit valt onder de categorie Blu-tack earpiece, echter de werkelijke invloed moet nog worden aangetoond. Een andere oplossing is de toepassing van trommelvliesbuisjes, waarmee trillingen iets minder worden en geluiden worden afgezwakt (kan ook aanvullende klachten geven). Overleg met de KNO arts wat je met deze omstandigheid het beste kunt doen om de invloed van de geluidsoverlast te verminderen en om op een normale manier ermee om te kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik zou voor de zekerheid even naar de dokter toe

Antwoorden (1)

Als jouw buis van Eustachius als gevolg van die middenoorontsteking open blijft staan dan kan dat inderdaad gebeuren. Dan is er namelijk aldoor een verbinding tussen neus en oor, waardoor het trommelvlies aan twee zijden met geluid te maken krijgt. Een geluid dat je al hebt gehoord kan dan gaan weerkaatsen en net even later opnieuw bij het trommelvlies arriveren.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord,
Is er iets tegen te doen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat te doen bij een echo in het hoofd?
Een te grote opening of minder goed werkende leiding tussen oor en neus (tuba aperta) kan tot dusver nog niet goed worden behandeld. Er zijn testen om de invloed van geluid dermate te verminderen door trommelvlies stabilisatoren toe te passen. Dit valt onder de categorie Blu-tack earpiece, echter de werkelijke invloed moet nog worden aangetoond. Een andere oplossing is de toepassing van trommelvliesbuisjes, waarmee trillingen iets minder worden en geluiden worden afgezwakt (kan ook aanvullende klachten geven). Overleg met de KNO arts wat je met deze omstandigheid het beste kunt doen om de invloed van de geluidsoverlast te verminderen en om op een normale manier ermee om te kunnen gaan.
Amadea
7 jaar geleden
Het gebruik van een neusspray met xylomethazoline (maar niet langer dan 7 dagen!) kan helpen.
Amadea
7 jaar geleden
De reactie van RoqueTrader gaat over de situatie dat iemand altijd een echo hoort. Dat is een ander geval dan wanneer het tijdelijk is, als gevolg van een ontsteking.