Moet ik me zorgen maken over mijn gewicht?

Ik ben 19 jaar, man, en heb een BMI van 17.6 (186 cm, 61 kilo).
Volgens de BMI-calculator moet ik gelijk gillend naar de huisarts rennen maar ik snap dat niet helemaal. Voel me verder gezond.

Ik heb heel erg moeite met aankomen. Ik doe me best door o.a vaker op te scheppen, veel noten/zaden te eten en meer te snacken. Echter, laatst viel me op dat ik weer was afgevallen..

Is een BMI eigenlijk wel betrouwbaar als meet-instrument voor de gezondheid? Zo ja, dan moet ik me zorgen gaan maken..(blijkbaar)

Weet jij het antwoord?

/2500

Zolang je gewicht niet plotseling verandert, hoef je je geen zorgen te maken. Ik had hetzelfde als jij: een duidelijk ondergewicht (volgens mijn BMI). Ik moest vreten wat ik vreten kon om op gewicht te blijven. Maar mijn gewicht was wel heel constant. Zolang je jezelf niet volvreet met ongezonde dingen, en je gewicht dus niet plotseling verandert, kan dit geen kwaad. Je bent, net als ik destijds, heel gezond. Geen reden om je zorgen te maken. Bij mij is er intussen zo'n vijf kilo bijgekomen. Maar dat is heel geleidelijk gegaan, in de afgelopen 25 jaar. Mijn BMI is nu acceptabel. Kortom, geen reden je zorgen te maken.  

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100