Dit is niet waarschijnlijk.

De oorzaken van spataderen:
•Aanleg
Spataderen zijn veelal erfelijk. Door aangeboren zwakte van het steunweefsel van de aderen kunnen spataderen ontstaan. Doordat de mens rechtop loopt zullen onder invloed van de zwaartekracht spataderen zich juist in de onderbenen gaan ontwikkelen.

•Zwangerschap
Zowel door hormonale invloeden als door een beperking van de terugstroom van het bloed in de aderen uit de benen naar het hart (door druk van de groeiende baarmoeder) ontstaan spataderen gemakkelijker tijdens de zwangerschap.

•Hormonale factoren
De invloed van de verschillende hormonen op het ontstaan van spataderen is nog niet geheel duidelijk, maar lijkt wel aanwezig.

•Overige oorzaken
Spataderen kunnen ook een gevolg zijn van een ziekte zoals bijvoorbeeld een trombosebeen. Bij een trombosebeen zijn enkele aderen binnenin het been verstopt geraakt door gestold bloed. Hierdoor zijn andere aderen aan de buitenkant van het been overbelast. Na een aantal jaren zullen veel mensen die een trombosebeen hebben gehad hierdoor last van spataderen krijgen. Ook andere aandoeningen van het been, zoals bijvoorbeeld operaties en ongevallen, kunnen aanleiding geven tot spataderen. Spataderen kunnen gepaard gaan met andere huidafwijkingen, die duiden op een verstoorde bloedafvoer, van het been (zie folder �open been").
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij kan dat onmogelijk,
onderzoek heeft uitgewezen dat de
meest mensen met spataders,
deze door erfelijke aanleg kregen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan lees maar. Wat zijn de oorzaken van het ontstaan van spataders?

■Genetisch bepaald,
■Hormonale factoren,
■Komt vaak in de familie voor (treft vrouwen 4 keer vaker dan mannen),
■Overgewicht,
■Zwangerschap,
■Leverziekte,
■Bloedsomloopproblemen,
■Mensen die vaak (langdurig) staan,
■Mensen die echte te weinig bewegen,
■Mensen die altijd hun benen over elkaar heen slaan,
■Zwaar tillen,
■Naaldhakken, vaak en langdurig op naaldhakken staan,
■Zeer klemmende, afknellende, nauwsluitend kleding dragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het niet met je benen over elkaar zitten speelt GEEN rol bij het krijgen van spataderen. Maar als je door erfelijkheid, trombose, zwangerschap in de risicogroep zit, geeft men de tip om te zorgen dat je deze aderen niet overbelast of afknelt. Het niet met de benen over elkaar zitten is dan een advies. Bij deze bron hebben ze alle oorzaken en tips door elkaar gegooid.
Nee, niet per definitie.
Als dat zo was, zouden nog veel meer mensen spataders hebben.

Vroeger werd gezegd dat het de vorming van spataders zou bevorderen.
Maar nu is men er achter dat er heel veel meer factoren een rol spelen.

Dus ga maar lekker zitten zoals je lekker zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad is dat mogelijk. Zie hieronder alle mogelijke oorzaken.

Oorzaken:

Hoe ontstaan spataders? Wat zijn de oorzaken van het
ontstaan van spataders?

• Genetisch bepaald,
• Hormonale factoren,
• Komt vaak in de familie voor (treft vrouwen 4 keer vaker dan mannen),
• Overgewicht,
• Zwangerschap,
• Leverziekte,
• Bloedsomloopproblemen,
• Mensen die vaak (langdurig) staan,
• Mensen die echte te weinig bewegen,
• Mensen die altijd hun benen over elkaar heen slaan,
• Zwaar tillen,
• Naaldhakken, vaak en langdurig op naaldhakken staan,
• Zeer klemmende, afknellende, nauwsluitend kleding dragen.

Aambeien zijn spataders in de anus
Aambeien zijn ook spataders. Ze zitten echter op een plek waar grote schaamte over heerst: de anus. Het zijn zwakke aderen in de anaal streek die door een hoge druk (vaak veroorzaakt door verstopping!) gezwollen raken. Zodra de druk te hoog wordt ontstaan aambeien. Als aambeien ontstaan door verstopping moet het voedsel verbetert worden, vezelrijker en meer vocht (water, vruchtensap en kruidenthee) drinken.

Aambeien en bloedverlies
Schaamte of niet: direct een arts waarschuwen!!

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord heb ik al gegeven:))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, het was mij volledig ontgaan dat een deel van dit antwoord reeds eerder was gegeven.
Groetjes, Ton