Hoe krijg ik een persoon tot praten? (zie uitleg)

Ik zit in een moeilijke situatie.
Mijn vriendin is niet een echte prater, en ik moet soms pushen en dwingen om dingen uit haar te krijgen dat voor mij belangrijk is, maar voor haar weer niet.
Nu zit ik in een situatie waar ik het niet meer weet:
We hadden afgesproken te praten over onze problemen, maar ze deed haar mond geen enkele keer open. Ik vroeg haar laatst wat daar de reden van was, en ze zei dat ze aan het denken was, maar mij het nog niet wilde vertellen.
Voor mij is het erg van belang dat ik weet waarom ze niet praatte, en waar ze aan dacht, maar voor haar niet en ze weigert me ook iets erover te vertellen..

Wie kan me hierbij helpen, en wie kan me vertellen wat het beste is voor mij om te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Ik snap precies deze situatie, aangezien ik zelf zo'n situatie heb gekend met mijn ex (en uiteindelijk is dat wel goedgekomen, we zijn om andere redenen uit elkaar gegaan), en ik heb gezien dat mijn zus ook zo iemand is, die liever niks zegt als liever wel.

Zij en haar vriend zaten bij mij thuis. Er gebeurde precies hetzelfde als wat jij omschreef, en wat er met mij en mijn ex gebeurde als ik wilde praten met hem.
Hij bleef praten, en praten en praten en gaf haar geen enkel moment de kans om ook maar één ding te zeggen. Ik luisterde en ik zag hoe het er aan toe ging. Op een gegeven moment was haar vriend behoorlijk gefrustreerd door haar antwoorden, maar het énige wat hij wilde, was práten over de problemen, maar omdat hij zo door praatte over hetzelfde, gaf hij haar eigenlijk die hele kans niet.
Het moment dat zij / hij (in mijn geval) haar mond dicht houdt en niks meer zegt, dan is het eigenlijk al te laat. Zij denkt: "als ik nou niks meer zeg, dan gaat het vanzelf over." En op een rustiger moment willen ze er eigenlijk over praten.
Maar ondertussen ben jij lekker gefrustreerd, je voelt je genegeerd, ben je al kwaad weggelopen en weet je het gewoon niet meer.
Het is niet dat ze niet willen praten, maar dat ze gewoon geen zin hebben in ruzie en dat gepush en gedwing helemaal niks vinden en zeer waarschijnlijk je verhaaltje zat is, omdat ze het voor de 1000e keer hoort en er eigenlijk weinig aan veranderd. Jij, jij, jij...je wijst naar haar, maar heb je zélf welleens aangegeven wat jij zelf niet leuk vindt in bepaalde situaties?
Je moet dus niet pushen of dwingen. Ga gewoon op de bank zitten en doe het andersom. Zeg niet wat jij niet leuk vindt aan haar, maar begin haar te vragen wat zij niet leuk vindt aan jou. Dat doet, zeker de 1e keer, heel pijn, maar je bent er wel vanaf en je kan er wat aan doen:

1) wat zij nou niet prettig vindt aan jouw gedrag.
2) wat zij zou willen dat jij anders deed als jij over jullie problemen wil praten.
3) hoe zij het liefst over problemen wil praten
4) wat de werkelijke reden is dat ze haar mond dicht houdt (want dat kan voor iedereen anders zijn).

Maar in het kort kan ik hier ook wel duidelijk over zijn hoor:
Praat en luister eens echt naar elkaar, geef elkaar de kans om elkaars zegje te doen, zij kent jou en jij kent haar en als je allebei aangeeft wat jij vervelend vindt aan haar en zij ana jou, dan kan je je aanpassen aan elkaar. Zeker de 1e keer is het niet leuk, maar je weet wel wat je aan elkaar hebt!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

probeer haar uitteleggen waarom je het zo belangrijk vindt en wat het met je doet dat ze het niet vertelt. Hoe harder jij haar "dwingt" hoe harder zij zich zal afzetten hiertegen. Probeer je te verplaatsen en vertel haar dat je het wel snapt dat het lastig is om over sommige dingen te praten maar dat je er juist voor haar wilt zijn en dat ze je echt kan vertrouwen.

Zorg dat ze zich op haar gemak voelt en neem er de tijd voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriendin laten weten dat je er voor haar bent. Niet alleen voor de leuke dingen maar ook als ze ergens mee zit. Beloof te luisteren en niet gelijk met een oordeel klaar te staan als ze wel iets verteld. Aandringen werkt averechts. Soms help je iemand over een drempel door zelf iets te vertellen waarmee jij je kwetsbaar opstelt. ( Dat kan vertrouwen geven) Geef haar de tijd... suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen zijn binnenvetters en zullen zelden hun mond open doen bij problemen. Het enige wat je kunt doen is aangeven dat je voor haar daar bent en dat je het toch op prijs stelt dat als ze ergens mee zit dat het uitgesproken word en als ze het niet durft te zeggen dan zou je nog kunnen proberen of ze iets zou willen opschrijven. Blijf in ieder geval rustig en push niet teveel en dwing helemaal niet want dat kan ook verkeerd uitpakken. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand (al is het jouw vriendin) is niet verplicht te praten. Ook in relaties hebben mensen het recht iets voor zichzelf te hebben, zo heeft zij haar gedachten voor zichzelf en dat recht heeft ze, net als jij. Wij kunnen hier op geen enkele wijze jou vertellen hoe je informatie uit haar kunt krijgen, dat kan wel maar is niet legaal.

Het enige is inderdaad afspreken om over jullie problemen te praten, vergeet het probleem dat zij niet praat niet....dat is 1 van jouw problemen en die hoort er ook bij. Kaart dit probleem als eerste aan, en als ze niet van plan is hieran gehoor te geven, dan kan je overwegen of dit het meisje van je dromen is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je voorstellen dat ze dingen op papier zet dat kan makkelijker zijn voor haar.
Let ook eens op hoe gesprekken verlopen tussen jullie, ontaard het vaak in een ruzie met verwijten over en weer luisteren jullie goed/echt naar elkaar?
Als zij dingen niet kan/wil vertellen omdat ze het voor haar gevoel nog niet op een rijtje heeft, kan je haar daar niet toe dwingen, spreek een termijn af, wanneer jullie het er over kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige situatie moet ik zeggen. Communiceren is toch echt wel erg belangrijk in een relatie, zeker als partners. Misschien is de drempel voor haar erg hoog? Misschien kan ze dingen beter verwoorden met schrijven. Laat haar een brief schrijven en haak hier dan weer in met een gesprek. Voor mijn gevoel zal de drempel voor haar dan lager liggen. Voor mij ook maar een hersenspinsel, maar wel het proberen waard zou ik zeggen. Succes/sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijven kan inderdaad een goede manier zijn.
Mensen die "geen prater" zijn, kunnen hun gedachten vaak betere verwoorden door ze op papier te zetten dan door ze "direct" uit te moeten spreken. Schrijven kan haar helpen haar gedachten letterlijk op een rijtje te zetten. De gedachten van een "niet-prater" kunnen namelijk een grote, moeilijk te ontwarren brij zijn. Dit kan 1 van de redenen zijn waarom ze niet "wil" praten. En als dat wat ze geschreven heeft klaar is, kun jij het lezen en weet je ook wat er in haar hoofd omgaat.
Je hebt een grote kans dat ze uiteindelijk zelf ook opgelucht is, als het eruit is.
sommigen mensen praten vaak uit een behoefte aan gezelligheid met elkaar en dat gaat vaak over weinig diepzinnige,en sommige mensen kunnen helemaal niet goed praten en anderen weten niet goed wat alles betekent,maar je hebt er ook van de relaxed mensen ,die er niet veel houden vn lullen,en sommigen weten ze niet hoe ze moeten beginnen en tja sommigen kunnen met hun aandachten ergens anders zijn Daar ze zullen wel redenen voor zijn en dat hoeft niets met jou te maken te hebben,dus de oplossing is gwn terughoudendheid In een goed lopend gesprek is een zeker evenwicht wat betreft het niveau van persoonlijke informatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Accepteer het. Misschien moet je het bij jezelf zoeken, misschien niet. Voor sommige mensen is praten niet iets waarmee ze zich uiten en kan het zelfs een averechts effect hebben.

Veel mensen praten vanuit een soort spanningstoestand, waarmee ik bedoel dat er een soort controle&rust over situaties gecreëerd wordt (ik associeer dit met ''echte''rechtshandigheid'') anderen praten over niks omdat over ze een kleine woordenschat beschikken. Deze mensen praten dus wel, en heeft het vaak ook zin om dingen te verwerken door erover te praten.

Ik heb geen zin om mijn bevindingen nu te gaan uitschrijven op dit gebied, maar zijn ook mensen die praten alleen op functionele gronden, bijv wat er zintuiglijk waar te nemen is.
Deze mensen uiten zich voor hun gevoel soms alleen al door aanwezig te zijn..