Kan je door neuspeuteren ziek worden?

ik zie dat kinderen het heel vaak snot uit hun neus opeten... (jakkiebah)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach wel nee, het is toch hetzelfde als je neusophalen, dan komt het rechtsstreek je maag in, anders via een omweg (lees Vinger)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen kinderen, ik ken ook meerdere volwassenen die hun eigen uitgepeuterde snot opeten... yuk!

Het beste antwoord

Het probleem is niet dat je ziek wordt van de snot uit je neus. Dat is lichaamseigen, en je "eet" de hele dag snot, alleen slik je het gewoonlijk door "aan de binnenkant" .

Echter kindjes zitten met hun vingertjes vaak in en aan alles! Hondjes aaien, vieze zandbakken waar katten in gepist hebben of nog veel viezere dingen. En dat gaat aan je vingertje en onder je nageltjes zitten. Dát is de reden dat kindjes niet met hun vingertjes in hun mond moeten; want zo kan je weer wat anders krijgen......wormpjes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Veel bacteriën
En van bacteriën wordt je ziek
Dus ... Ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. M'n buurjongetje doet het ook altijd maar is nooit ziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, want het komt uiteindelijk toch je maag in doordat je je neus ophaalt. En de bacterien zijn toch al in je lichaam door de slijmvliezen in je neus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat inderdaad de mogelijkheid dat een kind dat met zijn vieze vingers in zijn neus peutert en ze daarna in zijn mond steekt een besmetting oploopt, maar in de praktijk loopt het zo'n vaart niet. Kinderen die in vieze zandbakken spelen bouwen daardoor een enorme resistentie op en zijn daardoor minder gauw ziek dan kinderen die elke gelegenheid daartoe worden ontzegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het gaat om neuspeuteren en snot dat uit een besmette neus met veel etter en microben afkomstig is, dan is de kans groot dat je er ziek van wordt.

Maar bij gezonde kinderen die neuspeuteren bestaat er geen gevaar. Het is in elk geval niet voedzaam. Maar zolang ze niet te veel van die snottebeesten opeten, zal dat geen ernstige gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Hoe smerig het er ook uitziet, de "purken" die ze uit hun neus hengelen zijn niet schadelijk. Ik zou eerder zeggen dat door dergelijke viezigheden hun weerstand tegen ingfecties juist toeneemt. Los hiervan zit er wel een ander gevaar in, nl. dat ze met een nagel het inwendige van de neus verwonden. Hier kunnen ze een gemene ontsteking aan overhouden, omdat er onder de nagels hele volksstammen bacteriën huizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bacteriën worden bij het inademen opgevangen in de neus (filterwerking) en vastgehouden door snot.
Waarom zouden die bacteriën uit de neus gevaarlijker zijn dan de bacterien die je binnen krijgt met eten en drinken?Bacteriën moeten wel ijzersterk zijn om de maagsappen (=verdund zoutzuur) te overleven.

Het antwoord is dus: in theorie wel, maar in de praktijk niet.