Hoe kan je de röntgenstraling verhogen van een röntgenapparaat in de geneeskunde?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Door de verhitting van de gloeidraad te wijzigen en/of de spanning tussen gloeidraad en anode te verhogen of te verlagen kan de aard van de röntgenstraling worden aangepast. Als de elektrische stroom door de gloeidraad vergroot, zendt de draad meer elektronen uit. Er botsen dan meer elektronen tegen de anode en er wordt meer röntgenstraling uitgezonden. Met andere woorden: de intensiteit van de straling wordt groter. Wanneer de buisspanning toeneemt, versnellen de elektronen richting de anode. De elektronen botsen hierdoor harder tegen het metaal. De straling, die hier vanaf komt, heeft hierdoor een grotere energie.

Op deze manier kan men de energie (hardheid) van de straling bepalen. Hoe harder de röntgenstraling, des te meer de straling kan doordringen. Afhankelijk van het onderzoek kan men de stralingsenergie en de stralingsintensiteit bepalen.
https://www.bovenij.nl/4/Patient-Specialismen/Patint-Specialismen-Radiologie/Rntgenstraling.html