heb ik autisme?

ik heb moeite met vrienden te maken , en als een bepaalde situatie veranderd weet ik niet zo goed hoe erop te reageren, wel heb ik een aantal vrienden en help ik graag anderen, maar ik moet dan ook precies weten wat waar hoe wanneer, en liefst van al heb ik iedere dag een vast patroon zoals bv als op sta eerst mijn laptop aan dan pas naar onder en dan eten naar het rusthuis gaan waar ik vrijwilliger ben dan weer naar huis dan weer eten en op de laptop dan gaan slapen ook trek ik me vaak graag alleen terug op mijn kamer. en plan ook graag dingen minstens 2 à 3 dagen op voor hand. ook heb ik nog geen werk maar ben wel vrijwillger en heb dan graag dat ik weet wat ik moet doen en eventueel de zelfde taken ook heb ik het gevoel dat ik zonder te lezen niet kan slapen.... heb ik dan autisme? oja ook kan ik me vaak bezig houden met een ding en dan alles rond om mij vergeten en weet ook soms niet hoe ik in een bepaalde situatie moet reageren

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zal toch een arts moeten vaststellen.
Het kan zijn dat je een aantal symptomen hebt die kenmerkend zijn voor autisme, maar een 'diagnose' kunnen wij hier onmogelijk stellen.
Ritsuka
7 jaar geleden
er zijn veel mensen die moeite hebben met vrienden en het liefst een goede planning hebben, dat betekend niet gelijk dat je autisme hebt.
Als je dit vermoeden hebt en er last van hebt in je dagelijkse leven, dan kun je via je huisarts een doorverwijzing vragen voor verder onderzoek en diagnose.
erotisi
7 jaar geleden
Volgens mij is autisme geen ziekte waarbij zo eenduidig kan worden vastgesteld dat je dat hebt. Er zullen vast genetisch componenten bij betrokken zijn, maar zo duidelijk als bijv. bij het syndroom van down zal dat niet zijn. Vermoedelijk heeft iedereen wel bepaalde kenmerken van autisme en is het een glijdende schaal. Pas als het echt problemen gaat geven op relationeel en arbeid gebied stelt men vaak een dergelijke diagnose.

Antwoorden (1)

Het lijkt er op dat je een (heel) aantal trekjes hebt die autistische mensen ook hebben. Maar het hebben van een aantal dingen wil nog niet zeggen dat je daadwerkelijk autistisch bent. Om autistisch te zijn, moet er meer zijn.

Het kan goed zijn dat je inderdaad autistisch bent. Dat weet ik niet en uit het verhaal kan ik dat niet opmaken. Niemand hier kan aan de hand van je verhaal dat met zekerheid zeggen (wel kunnen we dus zeggen dat je een aantal autistische trekken hebt, maar dat maakt je nog geen autist).

Als je het zeker wil weten, zal je dit met de huisarts moeten bespreken zodat je doorverwezen kan worden naar een psycholoog. Zij hebben de kennis en vaardigheden om zo'n diagnose te kunnen stellen.
Thecis