Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je na luisteren tussen de 130Db of hoger gelijk doof of heb je dan directe gehoorbeschadiging ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
793

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt er een flinke gehoorbeschadiging aan over houden. Je hoeft niet meteen doof te zijn, maar bepaade trilhaarcellen kunnen kapot zijn waardoor je bepaalde tonen niet meer hoort.

Goed verhaal in bijgaande link.

Toegevoegd na 3 minuten:
De invloed van lawaai op het gehoor hangt af van de frequentie (hogere tonen zijn in het algemeen schadelijker dan lage), de duur van de blootstelling en de intensiteit, de sterkte van het lawaai.

Boven de grens van 130/140dB is een enkele korte blootstelling al schadelijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik werd erop geattendeerd dat er een fout in mijn stukje staat. Harde lage tonen zijn schadelijker dan harde hoge tonen (onder een bepaalde grens) omdat ze dieper het slakkenhuis binnendringen. Boven de 130dB zijn alle tonen schadelijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Onderstaande tekening gaat er zelfs vanuit dat 104 dB al na 1,5 minuut schadelijk is. Deze schade zal zich in eerste instantie uiten in oorsuizen en minder goed horen van bepaalde tonen. Dit is onomkeerbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk! Ik zet het er bij!

Andere antwoorden (1)

Als je er langer dan een uur naar luistert, heb je blijvende schade... korter dan een uur alleen tijdelijk met suizen of piepen, of tijdelijke doofheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding