Moet mijn nieuwe huisarts mijn medische gegevens per se hebben?

Beste lezer,

Ik bezig om over te stappen naar een andere huisarts en de nieuwe huisarts wil mijn medische gegevens weten. Ben ik verplicht deze door te geven? Er staan namelijk dingen in die niet kloppen over een beperking en daardoor ga ik ook bij mijn huidige arts weg. Moet mijn nieuwe huisarts dit hebben?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vooropgesteld: een patiënt is niets verplicht als hij van huisarts wil wisselen. De patiënt dient wel de oude huisarts mondeling, telefonisch of schriftelijk in te lichten dat hij van huisarts verandert. De oude (en de nieuwe) huisarts zullen zeker vragen naar de redenen. Deze kunnen onder meer zijn: 1. De patiënt voelt zich niet op zijn gemak; 2. Hij heeft het gevoel niet vrijuit te kunnen praten; 3. Een vertrouwensrelatie lijkt niet mogelijk. Deze redenen moeten al voldoende zijn om van huisarts te wisselen. Als de nieuwe huisarts de nieuwe patiënt aanneemt dan geldt als hoofdregel dat het dossier van de oude huisarts met toestemming van de patiënt, zónder tussenkomst van deze patiënt, wordt overgedragen aan de nieuwe huisarts. Tot zover de normale gang van zaken. De huisarts is ‘eigenaar’ van het medisch dossier -als gegevensdrager- en heeft de zeggenschap over de opneming en wijziging van gegevens. De patiënt is echter beschikkingsbevoegd ten aanzien van de gegevens die over hem in het dossier zijn opgenomen. Hij heeft daarom onder meer het recht de gegevens in te zien en zo nodig correctie, aanvulling of vernietiging van deze gegevens te vragen voordat het dossier wordt overgedragen. De patiënt heeft dit recht ook als hij niet van huisarts zou veranderen. In zeer uitzonderlijke situaties kan de arts besluiten om bepaalde gegevens toch aan de nieuwe huisarts te verstrekken. Het moet dan gaan om situaties waarbij er concreet gevaar of schade voor de gezondheid van de patiënt of het gezin bestaat en er aan de criteria voor een 'conflict van plichten' wordt voldaan. De oude en de nieuwe huisarts dienen de patiënt duidelijk te informeren over de mogelijke nadelige gevolgen voor de continuïteit van zorg die kunnen ontstaan bij twee verschillende dossiers bij twee verschillende huisartsen.

Bronnen:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/o...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100