Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben snel buiten adem, hoe kan dat?

Ik ben 16 en momenteel verkuiden en misselijk. Maar als ik de trap gewoon rustig op loop ben ik buiten adem. Ik sport oke veel (paardrijden, dansen,joggen en naar school fietsen XD 12 kn heen 12 km terug) volgens de ggd (een bureau dat onderzoekt of je fit genoeg bent) is dat goed. Ik ben wel een hele tijd bezig geweest met mijn gewicht maar ben eigenlijk nooit uit de "groene" zone geweest. Dus daar kan het niet aan liggen denk ik. Maar toch ben ik van simpel de trap op lopen al buiten adem. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Astma?
Ritsuka
8 jaar geleden
Je bent verkouden en misselijk, ziek dus. Had je dit ook al voordat je ziek was?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ben je dan even buiten adem ( iets te snel gelopen misschien ) of moet je echt lange tijd uitpuffen?
Cryofiel
8 jaar geleden
Als je bezig bent geweest met gewicht, zou je ondervoed kunnen zijn. Daarmee bedoel ik niet je gewicht of je vetpercentage, maar bepaalde voedingsstoffen. Extreem voorbeeld, enkel bedoeld om het duidelijk te maken: stel dat je alleen droog brood eet en alleen puur water drinkt. Daarmee kun je op gewicht blijven en voldoende calorieën binnenkrijgen. Maar er zitten te weinig voedingsstoffen in. Dus na een paar weken zul je een tekort krijgen aan sommige voedingsstoffen. Dat betreft dan met name vitaminen en mineralen, maar ook bepaalde aminozuren. Nu weet ik niet wat je bedoelt met "bezig geweest met mijn gewicht", maar zou zoiets aan de hand kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb inderdaad astma maar zo erg is het nokit geweest, ik heb wel vaker gehad dat ik buiten adem was maar voor als nog niet zo erg, ik moet soms wel 5 minuten gaan zitten wil ik weer kunnen functioneren, ik ben met mijn gewist bezig geweest maar ik heb nooit klagten gehad en gebruiken maaltijd shakes voor 1 maaltijd per dag maar at wel gewoln ontbijt en dinner en pakte voor lunch dus zon shake maar daar ben ik al 3/4 maanden vanaf
Ritsuka
8 jaar geleden
@Ironfist je bent met je gewicht bezig geweest, afvallen neem ik aan. Had je deze klachten ook al voor het afvallen?
ben je al eens bij de huisarts geweest voor o.a. bloedwaardes meten? Of zijn de klachten nu al minder geworden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ik al zei ben ik altijd ruim boven het minimale gebleven en ben met professionele hulp gaan afvallen om er zeker van te zijn dat ik niet ziek zou worden om dat. Het ging vooral om plat maken van mijn buik en hoefde niet persee aftevallen maar nee het is niet verbeterd

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Wanneer je lichamelijke gesteldheid wat laag is (ziek) heeft dit direct effect op je uithoudingsvermogen. Je lichaam is bezig een (potentiële) ziekte te bestrijden en voor je lichaam is dat "alle hens aan dek".
Sporters mogen ook geen zware inspanningen leveren en dagelijkse trainingen moeten worden onderbroken of aangepast. Niet alleen omdat het moeilijker gaat maar ook omdat dit gevaarlijk is. Ontsteking van de hartzak wordt weleens in verband gebracht hiermee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onder tussen is mijn ziekte al weer weg maar eigenlijk word het maar erger, ik kan niet zonder dood te gaan op scholl komen, wat moet ik doen?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing