Hoe kan je leren je eigen grenzen beter aan te geven?

Ja inderdaad ik ben zo'n type die overal ja op zegt. En het moeilijk vind om nee te verkopen. Nu werd mij geadviseerd een assertiviteits training te gaan volgen. Die heb ik in het verleden al eens gevolgd, maar werd halverwege de cursus weggestuurd. Ze vonden me te assertief voor de training.
Ik zou graag willen weten hoe andere mensen hun grenzen aangeven!
Wil het wel op een fatsoenlijke manier doen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Door jezelf lief te hebben. Dan zul je beter in staat zijn om je grenzen aan te geven, omdat je zelfrespect hebt. Vaak is een diep weggestopt trauma de oorzaak, uit een grijs verleden. Onderzoek jezelf en je verleden of er ooit iets is gebeurd waardoor je zo bent, en los dit zo goed mogelijk op. Ruim oud zeer op.

Grenzen aangeven is vaak heel moeilijk, zeker als je een nogal sociaal mens bent en anderen wilt pleasen. Mijn advies is altijd; Neem eerst een bedenktijd. Zeg nooit direct ja. Heb je het gevoel dat je het aankunt, kun je altijd ja zeggen maar denk je dat je het liever niet wilt of iets te zwaar voor je is, dan kom je erop terug en geef je aan dat je het niet wilt doen. Geen mens zal daar problemen mee hebben, alleen jij moet er aan wennen omdat je geleerd hebt om altijd ja te zeggen. Denk ook aan het feit dat jij altijd voor ieder ander gaat. Eerst voor jezelf zorgen dan pas voor een ander. Als jij niet lekker in je vel zit, kun je er ook niet voor een ander zijn. Voobeeld: Tijdens een vlucht wordt door een stewardess uitleg gegeven wat je moet doen tijdens calamiteiten. Ze laat je zien hoe je het zwemvest en de zuurstofmasker moet gebruiken. Op dat moment vertelt ze ook iets heel cruciaals, namelijk; 'Ouders met kinderen dienen éérst hun eigen zuurstofmasker om te doen, alvorens ze hun kinderen helpen'. Dat bedoel ik dus ook. Eerst jij dan de ander!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100