Warneer heb je anorexia?

is anorexia dat je begint met niet eten enz. of heb je anorexia als je je botten ziet enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (9)

Anorexia begint bij het begin en dus niet als je al heel mager bent.
Het begint bij problemen met eten, niet eerlijk zijn over wat je eet, niet tevreden zijn met je gewicht e.d.
Je bent natuurlijk niet direct zo enorm mager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziekte is als volgt te definieren:

Een eetstoornis die beschreven kan worden als ‘het meedogenloos streven naar magerte’. De ziekte treft vooral meisjes in de pubertijd en adolescentie, maar kan ook bij volwassen vrouwen en bij jongens en mannen voorkomen. Het lichaamsgewicht wordt door voedselweigering, laxering en sporten doelbewust naar beneden gebracht, vanwege een extreme angst '
[http://www.encyclo.nl/begrip/Anorexia%20nervosa]

Dus: Het ziektebeeld is de wens om te vermageren, waarbij door allerlei handelingen actief gewerkt wordt aan vermagering, leidende tot extreme dunheid, welke levensgevaarlijk wordt. Je hoeft niet zo dun te zijn om de ziekte te hebben; De dunheid is het gevolg van de ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt anorexia nervosa als je op een obsessieve manier met eten bezig bent, met niet-eten in feite, en het is manier om je sterk te voelen en je leven in eigen hand te houden. Het gaat dus ver uit boven een (normale) wens om wat af te vallen.
AN is gevaarlijk, dus als je denkt dat je in de gevarenzone zit: zoek hulp!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anorexia s een eetstoornis die zich langzaam ontwikkeld,
het begint vaak met dat je niet tevreden bent over jezelf,
je voelt je dik en vet.
je gaat minder eten, of na genoeg niets, je houd andere voor de gek, dat er niks aan de hand is,
dan ga je laxeren om maar zoveel mogelijk af te vallen, en opeen gegeven moment wil je wel weer dat je beter word, maar dan lukt t bijna niet meer
er is maar een klein percentage patienten bij wie het goed komt..alhoewel het altijd in die persoon blijft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe dun je bent, zegt niet zoveel over de vraag of je anorexia nervosa hebt. Het gaat erom wat er in je hoofd gebeurt.

Iemand met anorexia heeft vaak een vervormd beeld van hoe zijn/haar lichaam eruit ziet (ziet zichzelf als dikker dan ze eigenlijk is), is bang om aan te komen, raakt steeds meer geobsedeerd door (niet) eten etc. Al deze kenmerken kunnen ook voorkomen bij iemand die (nog) een gezond gewicht heeft.

Overigens: van vragen zoals of fruit ook calorieën bevat gaan typisch al mijn alarmbellen rinkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Goed antwoord, en in combinatie met de vorige vraag over calorieen in fruit maak ik mij ook een beetje zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had die vraag over fruit al losstaand beantwoord. De combinatie maakt het inderdaad spannend, moet ik met jullie eens zijn. Niettemin maak ik me doorgaans meer zorgen om mensen die het in hun broek doen voor vet dan voor weinig-fruit-eters. Maar ja, het gaat altijd om het totaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen realiseren zich inderdaad soms niet dat je een beetje vet gewoon nodig hebt om gezond te leven. Maar ik vermoed dat iemand die vraagt naar de calorieën in fruit óók al zoveel mogelijk vet - de bron van calorieën die ze al kent - uit haar dieet heeft geschrapt.
Anorexia is een negatieve spiraal. Je begint met afvallen en voordat je het in de gaten hebt, vroeger of later, ontwikkel je een ongezonde weerzin tegen eten. Die negatieve spiraal wordt versterkt door gebrek aan vitamines en sporenelementen, die je hard nodig hebt om gezond te blijven, je in de eerste plaats prettig te voelen. Anorexia is een ingewikkeld samenspel van psychische en lichamelijke factoren, die een versterkende invloed op elkaar hebben. Als je je botten kunt zien ben je in een rijkelijk gevorderd stadium van anorexia. Je doet er goed aan rijkelijk voor die fase hulp te accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anorexia is de gevaarlijkste en meest dodelijkste psychische stoornis die er bestaat,en het valt onder de categorie verslavingen. 1 op de 7 anorexia patienten komt te overlijden,vanwege uithongering, gebrek aan kalium, maar de meeste overlijden door zelfmoord te plegen. Anorexia begint rond de leeftijd van 10 jaar langzaam in te sluipen. De meest voorkomende oorzaak van deze dodelijke ziekte is door traumatische gebeurtenissen zoals incest. De kans op genezing is er als het al heel vroeg ontdekt wordt en dat duurt gemiddeld 7 jaar. Maar de meeste krijgen binnen het jaar weer een terugval,en sommige genezen nooit omdat het chronische anorexia is geworden (zoals bij mij). En degene die geneest van anorexia slaan vaak de andere kant uit en krijgen boulimia.
Het enige verschil is dat anorexia ondergewicht is en boulimia overgewicht.
De rest van de symptomen zijn zowat gelijk,anorexia patienten doen ook braken,laxeermiddelen gebruiken en hebben ook eetbuien, en de oorzaak is ook vaak uit het ontstaan door traumatische ervaringen. En niet alle anorexia patienten doen aan calorieen tellen,maar door het eten van eenzijdig voedsel heb je hetzelfde effect alleen dat is nog gevaarlijker omdat het dan niet of heel laat pas ontdekt wordt dat iemand anorexia heeft.
Ik kreeg de diagnose toen ik 26 jaar oud was en ik heb het al vanaf mijn 13de jaar. Ik ben 2x opgenomen geweest en 3 jaar geleden lag ik op sterven,ik had nog een week te leven want ik woog nog maar 34 kilo, en ik moet 51 kilo wegen. Maar ik zal nooit meer genezen en ik weet waar mijn grenzen nu liggen ik mag niet onder de 43 kilo voor opname-vrij te blijven en mag van mezelf niet boven de 45 kilo. Het zijn de rot getallen op de weegschaal die zwaar tellen voor mensen met anorexia,vooral de nummers 40,43,45,48,50 kilo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Anorexia Nervosa is een ziekte die voorkomt bij jonge meisjes en vrouwen. Het heeft te maken met een eetstoornis en een laag zelfbeeld (de persoon heeft moeite met het aanvaar-
den van het eigen lichaam, bijgevolg gaat men zichzelf uit-
hongeren om toch maar niet aan te komen in gewicht !

De anorexia nervosa-lijdster is overdreven bezig met haar gewicht en figuur. Zij is bezeten door de wens gewicht te verliezen. Daarom eet zij steeds minder en de variatie in de voedselkeuze wordt steeds beperkter. Het hongergevoel wordt onderdrukt. Het gewichtsverlies gaat geleidelijk en is niet altijd het belangrijkste kenmerk in een vroegtijdige fase van de ziekte.

Mensen met anorexia nervosa, zij eisen van zichzelf
dat ze perfect zijn (maatschappijbeeld, media, reclame spelen hierin ook een belangrijke rol bij het al, of niet be-
stendigen van deze ziekte en falen in de ogen van anderen is voor hen onverdraaglijk. !

Maar zelf ervaren ze dat ze tekort schieten en nooit goed genoeg zijn. Ze zijn erg gevoelig voor mislukkingen en als ze de verwachte resultaten niet voor 100% halen, wordt dat als een nederlaag ervaren !!

Anorexia Nervosa is te behandelen, maar wel onder toezicht binnen een medische setting, meestal in een psychiatrisch instelling, waar men aan de betrokkene struktuur en gespecialiseerde hulp zal bieden.

Voor meer informatie in verband met dit onderwerp, verwijs ik graag naar de hierbijgevoegde linken !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je je ribbenkast en darmkanaal heel duidelijk ziet.