Waarom kom je van anti depressiva zoveel kilo aan? (venlafaxine)

En snel weer van de kilo's af? Het is toch eigenlijk jammer dat je er meestal zoveel van aankomt, want dan maak je je daar ook weer zorgen over..
Ik ben hierdoor gestopt met de medicatie..maar flink gaan sporten! Ik merk dat dat je een enorme boost geeft om lekkerder in je vel te zitten!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De meeste medicijnen hebben bijwerkingen. Het is een kwestie van het afwegen van de plussen en minnen van de medicijnen en bijwerkingen. Van venlaflaxine is bekend dat het qua gewichtstoename nogal meevalt. Bij seroxat bijvoorbeeld is de gewichtstoename gemiddeld veel hoger. Ik wil hier wel nog even wat over kwijt. De mensen die anti-depresiva slikken omdat ze het echt nodig hebben nemen de gewichtstoename graag voor lief. Ik vind het heel erg geweldig dat sporten jou zo goed geholpen heeft, maar een diepe depressie los je er niet zomaar mee op. Het is dus ook voor mensen met ernstige depressies geen aanrader om met de medicijnen te stoppen omdat je bij komt. De consequenties daarvan kunnen zeer ernstig zijn. Venlafaxine is een medicijn dat zeer geleidelijk afgebouwd moet worden. Het is een van de moeilijkste middelen (anti-depresiva) om op- en af te bouwen.

Dat is het nadeel van veel medicijnen, ze hebben bijwerkingen, van anti depressieva kán je idd aankomen. Maar dat is niet voor iedereen zo en ook afhankelijk van welke anti depressieva je gebruikt. Fijn dat je een goed alternatief hebt gevonden voor anti depressieva.

Gewichtstoename is een vaak gerapporteerde klacht bij gebruikers van antidpressiva. Het kan veroorzaakt worden doorde depressie zelf. Maar ook het herstel van de depressie kan gepaard gaan met gewichtstoename doordat een afgenomen eetlust zich weer normaliseert. Sommige antidepressiva zouden de smaakbeleving veranderen en/ of de stofwisseling beinvloeden. Die laatsen stimuleren de eetlust voor met name koolhydraatrijk voedsel. Het risico op gewichtstoename neemt toe met de duur van de behandeling en wordt vaker gezien bij vrouwen dan bij mannen. Wisseling van medicatie kan helpen. Maar beter is het natuurlijk nog de oorzaak van de depressie aan te pakken en zo op termijn met de medicatie te kunnen stoppen. Onderstaand een ( onmogelijk lange) link naar een onderzoek gedaan door: Lareb, het nederlandse bijwerkingen centrum.

Bronnen:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100