Waarom kom je van anti depressiva zoveel kilo aan? (venlafaxine)

En snel weer van de kilo's af? Het is toch eigenlijk jammer dat je er meestal zoveel van aankomt, want dan maak je je daar ook weer zorgen over..
Ik ben hierdoor gestopt met de medicatie..maar flink gaan sporten! Ik merk dat dat je een enorme boost geeft om lekkerder in je vel te zitten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed, rubini! Inderdaad werkt sporten en veel bewegen vaak beter tegen een depressie dan medicatie. Het is alleen vaak zo moeilijk op te brengen. Petje af voor jou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een zetje gekregen om te gaan sporten, het hoorde bij het programma.. en zie nu?Ik voel me heerlijk! Nooit verwacht!

Het beste antwoord

De meeste medicijnen hebben bijwerkingen. Het is een kwestie van het afwegen van de plussen en minnen van de medicijnen en bijwerkingen. Van venlaflaxine is bekend dat het qua gewichtstoename nogal meevalt. Bij seroxat bijvoorbeeld is de gewichtstoename gemiddeld veel hoger.

Ik wil hier wel nog even wat over kwijt. De mensen die anti-depresiva slikken omdat ze het echt nodig hebben nemen de gewichtstoename graag voor lief. Ik vind het heel erg geweldig dat sporten jou zo goed geholpen heeft, maar een diepe depressie los je er niet zomaar mee op.
Het is dus ook voor mensen met ernstige depressies geen aanrader om met de medicijnen te stoppen omdat je bij komt. De consequenties daarvan kunnen zeer ernstig zijn. Venlafaxine is een medicijn dat zeer geleidelijk afgebouwd moet worden. Het is een van de moeilijkste middelen (anti-depresiva) om op- en af te bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk! Mijn depressie was niet zo heel erg, maar daar in tegen de paniekaanvallen wel, en dan voornamelijk om uit huis weg te gaan, het werd een sociale fobie, voelt je minderwaardig ect. Ik werd zo moe.. geen energie, slapen en niet meer willen wakker worden..
Ik heb door de medicijnen en het sporten mijn energie teruggevonden, kom weer naar buiten.. ik heb plezier..
Ik ben in 1 week van 75 mg, naar 35 gegaan, en zelfs de laatste 3 laten liggen.. ja.. ik ben 1 week duizelig geweest en lichte hoofdpijn gehad, ben die week ook niet gaan autorijden, ik heb het s'nacht nu zelfs weer koud! ( medicijnen gaven mij nachtzweten, dat was trouwens wel lekker in de winter! ;)
Voor mezelf heb ik ontzettend veel geleerd van de medicijnen, klinkt misschien gek, maar het piekeren wat ik deed voordat ik de medicijnen had, is de moeite niet waard, dat heb ik er van geleerd..begrijp je het nog?
Iedere persoon is anders.. ik wilde niet langer de medicijnen.. heb veel geleerd DOOR de medicijnen over mijn eigen ik, maar weet dat vele niet gebaat zijn om te stoppen met de antidepressiva..

Andere antwoorden (2)

Dat is het nadeel van veel medicijnen, ze hebben bijwerkingen, van anti depressieva kán je idd aankomen.
Maar dat is niet voor iedereen zo en ook afhankelijk van welke anti depressieva je gebruikt.

Fijn dat je een goed alternatief hebt gevonden voor anti depressieva.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je..
Gewichtstoename is een vaak gerapporteerde klacht bij gebruikers van antidpressiva.

Het kan veroorzaakt worden doorde depressie zelf. Maar ook het herstel van de depressie kan gepaard gaan met gewichtstoename doordat een afgenomen eetlust zich weer normaliseert.

Sommige antidepressiva zouden de smaakbeleving veranderen en/ of de stofwisseling beinvloeden.
Die laatsen stimuleren de eetlust voor met name koolhydraatrijk voedsel.

Het risico op gewichtstoename neemt toe met de duur van de behandeling en wordt vaker gezien bij vrouwen dan bij mannen.

Wisseling van medicatie kan helpen. Maar beter is het natuurlijk nog de oorzaak van de depressie aan te pakken en zo op termijn met de medicatie te kunnen stoppen.

Onderstaand een ( onmogelijk lange) link naar een onderzoek gedaan door: Lareb, het nederlandse bijwerkingen centrum.