Hebben dromen (en nachtmerries..) betekenis?

Soms droom ik namelijk dat ik verdrink, of van de jongen met wie ik verkering heb. Maar dat verdrinken bijv., heeft dat betekenis? Of is het een onbewuste angst of iets? Ik heb ook soms dezelfde droom, van een plaats en mensen waarvan/van wie ik zeker ben dat ik ze nog nooit ben tegengekomen. Dat vind ik vrij vreemd ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dromen zijn gelinkt aan he t'opruimen' van je dagelijkse herinneringen & structuren die in je ersenen zitten. Hierdoor komen ze vaak heel reeel over, en angsten, ideeen en ervaringen uit het verleden spelen hierin mee.

Er is dus zeker een betekenis, maar deze is lastig af te leiden. Er kunnen wensen van je tussen zitten, of, in geval van verdinken, zit je wellicht in een situatie waarvan je onbewust beseft dat het allemaal te veel wordt. Ik zou er persoonlijk niet te veel waarde aan hechten. Er is geen voorsellende warde uit te halen; He is allemaal spul wat uit je eigen hoofd komt, dingen die je al weet of beleefd hebt, door elkaar geklutst plus een beetje fantasie erbij..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Sommige mensen geloven dat dromen een betekenis hebben (kijk bijvoorbeeld op deze site om er achter te komen: http://www.droominfo.nl/restyle).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort gezegd: Nee. Tot nu heeft nog geen wetenschapler bewezen, dat het zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromen hebben is het actief verwerken van allelei dagelijke zaken als emoties, verlangens, angsten, spannigen enz.

De mens droomt veel vaker dan hetgeen hij/zij zich herinnert en dat is maar goed ook want op deze wijze maak je je onbewuste zogezegd weer 'schoon'. Schoon in de betekenis van opgeruimd. Daar ben je dan dus, populair gezegd, van af.

Dat je af en toe in je dromen mensen tegenkomt die je echt niet kent is niet zo vreemd, hoor.
Je droomt namelijk in beelden en sommige angsten, verlangens, emoties enz. worden dan als personen in je droom uitgedrukt.

In geen geval duidt het op daadwerkelijk verdrinken o.i.d. maar meer de onderbewuste angst om b.v. te stikken..of je angst voor de dood.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goed antwoord ! +
Dat verdrinken is de angst dat je "het leven" niet zult overleven, dat een onbekende iets doet dat je niet overleeft. (En de jij die hier bedoeld wordt is de jij die jij kent, noem het maar ego) Dat is de betekenis van je nachtmerries. Die komen steeds terug, dat wil zeggen dat je niet verandert in het leven. Blijven de dromen hetzelfde dan blijft je leven hetzelfde. Of andersom beter gezegd, verandert je leven niet, veranderen je dromen niet.

Dromen hebben hun betekenis. En het is je dagelijkse overtuiging dat alles wat je overdag meemaakt -wettig en overtuigend- WAAR is. Als je zou beginnen te twijfelen aan de realiteit overdag, dan zou je dat ook ´s nachts gaan doen en dan nemen je nachtmerries af.

Je droomt niet voor niets, niets in het leven gebeurt ZONDER reden. Alles heeft zijn reden, maar zo lang je de structuren niet kent, blijft het een raadsel. Maar als je de wetten van de zwaartekracht kent, dan kun je gaan voorspellen dat iets altijd naar de aarde valt. Zo ook met dromen, als je de structuur van dromen gaat doorgronden, kun je zaken voorspellen in de aard van je dromen, omdat je de wetten kent die ermee gepaard gaan.

De angst voor het onbekende veroorzaakt je dromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai Guinie,

natuurlijk heeft ieder zijn mening over dromen en "een boodschap"...en maar beter :)

Ik ga van mijn mening uit en vertel je dat het zeker iets betekend, zeker als je iets vaker droomt dit heet een repeteerdroom. Dit is niet voor niets! Het verklaren is vaak een opluchting voor mensen, zeker bij kinderen omdat het vaak niet is wat er wordt uitgebeeld in je droom!

Ik ga het even uit de losse arm doen, omdat ik je verder niet ken en niet je hele droom. Het verdrinken in het stukje wat je schrijft heeft "doorgaans" met emotie te maken, ik ga nu even uit van de symbolen in een droom.
De mensen die je niet kent of tegen bent gekomen zijn je eigen aspecten en ligt aan de droom verder om te verklaren aan je!

Je vraag te beantwoorden: JA!!!