is spugen gezond?

je ziet heel veel voetballers of mensen op straat speeksel uitspugen, Maar is dit (on)gezond? kan het namelijk nergens op internet vinden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Het is ongezond voor de andere mensen.

Als er zich ziekteverwekkende bacteriën in de spuug bevinden, komen die vrij als het water verdampt.

Dan kunnen mensen die bacteriën inademen.
7 jaar geleden
Soms houdt het verband met gezondheid. Iemand die bv astma of astmatische bronchitis heeft en regelmatig hoest, soms wel de hele dag (zeer vermoeiend), hoest slijm op en daar gaat het dus om in dit geval. Speeksel met slijm.

Een gezond iemand heeft soms een hoestje en af en toe eens , een hoeveelheid 'spuug' (speeksel) in de mond die hij kwijt wil, hij spuugt het uit op de grond (fatsoenlijk is dit in een papieren tissue/zakdoekje te doen).

Is het gezond of ongezond te spugen? is dus niet zo een twee drie te beantwoorden, ligt aan de gezondheid van degene die spuugt.

Bepaalde etnische groepen/culturen spugen om hun superieuriteit te benadrukken, vroeger werd er in je gezicht gespuugd om de minachting te uiten, te benadrukken. Tegenwoordig spuugt men voor je voeten op de grondt.

Is dat gezond? nou op de lange duur niet, vaak volgen hier gevechten uit en er is altijd wel iemand die gewond raakt.

-Als je medische conditie dusdanig is, is spugen gezond. (Slijm kwijt raken, weer _onbelemmerd_ adem kunnen halen.)
-Geldt ook voor de voetballer, die hard lopend, rennend en hoewel gezond! toch ook last krijgt van slijm.
-Bij jeugd is het stoer, overgenomen van oudere mannelijke generaties, al zie ik de laatste jaren ook steeds vaker vrouwen op straat die spugen.
-Gewoon spugen is ook cultuur, etniciteit (in China doodnormaal, net als boeren tijdens/na het eten!).
-In Nederland is het niet normaal, is het zelfs niet fatsoenlijk, is het ongemanierd te noemen.

Is spugen gezond?
Soms wel en soms heeft het een andere reden.

soortgelijke vraag 7 jaar geleden gesteld:
http://www.startpagina.nl/v/sport/voetbal/vraag/54225/lopen-voetballers-zovaak-rochelen-medische