Werken vitamine pillen?

Is er wetenschappelijk bewijs dat vitaminepillen helpen om gezond(er) te worden/blijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Waar geen enkele twijfel over is: Vitamines zijn hulpstoffen die beslist noodzakelijk zijn in ons lichaam en die we deels zelf kunnen aanmaken en voor een groot deel uit onze voeding moeten halen. Als je te weinig vitamines binnen krijgt is dat zeker ongezond en het slikken van extra vitamine kan dan helpen.

Ik neem aan dat je niet bedoelt of het bewezen is dat als je vitamine C tekort hebt, het dan helpt om vitamine C pillen te slikken. Of foliumzuur als je zwanger wilt worden (omdat dit gezonder is voor het embryo als conceptie lukt).

Wat minder goed te bewijzen is: dat je door het slikken van extra vitamines gezonder wordt, minder snel ziek wordt, of langer leeft.

Hier zijn talloze wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan. Het lastige om deze te beoordelen is dat veel van dit soort onderzoek door de fabrikanten wordt gefinancierd die de preparaten maken. En wat ook lastig is: veel mensen krijgen te weinig vitamines via hun voeding binnen en dan helpt een extra inname altijd. Dit is zeker het geval bij ouderen die bijvoorbeeld baat hebben bij het slikken van vitamine D. Maar je moet dit zien als aanvulling omdat ze er juist tekort van hebben.

Als ik bijvoorbeeld google (zie bron), dan kom je vele pagina's tegen met voor- en tegenstanders, maar ik zie daar geen echt betrouwbaar onderzoek dat uitgevoerd is door een gerenommeerde universiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hangt van je situatie en van de vitaminepillen af.
Normaal gezonde jongvolwassenen hebben geen extra vitaminen nodig, mits ze gezond eten.
Maar in bepaalde situaties kun je wel wat extra vitamine gebruiken... bv:
roken - extra vit C
alcohol - extra vit B1 (complex)
vermoeidheid door stress - extra vit B complex
veel binnen (weinig zon) - extra vit D vooral als je wat ouder bent. of een donkere huid hebt.

Multivitaminen heb je eigenlijk niet nodig, tenzij je heel slecht eet, waardoor je allerlei tekorten hebt...
anders heb je al snel van 't een teveel en van het ander te weinig...
De vetoplosbare vitamines (A,D,E,K) kunnen bij overdosering tot schadelijke stapeling en overdosering leiden, wat schadelijk voor de gezondheid is... alleen bij vitamine D is de norm hiervoor veel te laag gebleken, zodat nu veel mensen juist een tekort hebben (het zit nauwelijks in onze voeding).

De wateroplosbare vitamines, (alle overige) worden bij een teveel uitgeplast...en zijn dus onschadelijk...

Maar vitaminepillen zijn geen vervanging voor gezonde voeding...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is een aanvulling op de dagelijkse vitamines die in gewoon eten zitten
maar laat je niet in de boot nemen want veel producten die beweren gezonde vitamine te bevatten schijnen na onderzoek waardeloze producten te zijn
neem bijv Knor Vie en actimel van danone
er zit absoluut niet in wat er op de verpakking staat
dus of dat met die vitaminepreparaten wel het geval is
ik betwijfel het
gewoon op tijd een appeltje en wat lekker verse groente
en je hebt die andere "troep" helemaal niet nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een tekort hebt, helpen vitaminepillen. Door tekorten kan je flinke gezondheidsproblemen krijgen, dus in dat geval helpen vitaminesupplementen goed om te zorgen dat je minder ongezond wordt.
Heb je geen tekort, dan helpt het niet. Het is niet een kwestie van hoe meer hoe beter. Dus als je al genoeg uit je voedsel haalt, heb je weinig aan vitaminepillen.
Bij sommige vitaminen/mineralen trouwens wel, van vitamine C heb je een ADD maar ook een veel hogere hoeveelheid die je gezondheid schijnt te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is bewijs dat vitaminen helpen als je een tekort aan vitaminen hebt. Als je lichaam bepaalde stoffen zelf niet of te weinig aan maakt (zoals b.v. melatonine) kun je dat aanvullen met pilletjes en die doen dan ook echt hun werk. Het gebruik van vitamine D en foliumzuur heeft een bewezen effect op de groei van ongeboren baby's (sinds vrouwen die zwanger willen worden in NL dit aangeraden krijgen, is het aantal gevallen van Spina Bifida sterk teruggelopen).

En verder zijn er empirische bewijzen voor een aantal vitaminen: zo zijn er echt vrachten mensen die baat hebben bij het slikken van glucosamine tegen rheumatische gewrichtsaandoeningen, en heb ik het een stuk gezelliger thuis sinds mijn zoon vitamine B6 en Magnesium bij slikt.