Is de hete lucht van een oven inademen gevaarlijk?

Ik opende de oven (250°) bij een kennis zonder echt na te denken. Deze oven stond aan, en die hete lucht kwam aan mijn gezicht. Sindsdien heb ik een vreemd, warm gevoel in mijn buik. Moet ik naar de huisarts?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (1)

Nee hoor !

Tenminste als het maar een korte ademteug is geweest. Langdurige blootstelling is een ander verhaal.

De hete lucht is, voordat jet in jouw longen terecht komt al zo vermengd met andere lucht en in aanraking gekomen met de koudere omgeving dat een korte ademteug geen kwaad kan. Die lucht is allang afgekoeld. Ga maar na, ook je gezicht en je mond zijn niet verbrand. Dan zijn je buik en longen dat ook niet.

Wat je als ‘een hete buik’ voelt is waarschijnlijk psychosomatisch: je denkt je ziek te voelen, dus dan vóel je je ook ziek.

Als jij je niet meer druk maakt, dan zullen de klachten verdwijnen.