Kunnen vrouwen kleurenblind worden?

Men zegt altijd dat alleen mannen kleurenblind kunnen worden, maar ik heb er nog nooit een verklaring voor gehoord.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
15.6K

Antwoorden (4)

Ja,dit kan:
Ook kan het voorkomen dat iemand echt alleen maar zwart, wit en grijstinten ziet. Dit wordt achromatopsie genoemd en komt bij 0.0033% van de bevolking voor. Achromatopsie kan aangeboren zijn, waarbij het vaak een genetische aandoening is die de reactie van de kegeltjes verstoord, en het kan ontstaan door hersenbeschadiging. Maar ook deze aandoening kan bij zowel mannen als vrouwen voorkomen.

Dus ondanks dat er veel meer mannen met kleurenblindheid rondlopen zijn er ook vrouwen die kleurenblind zijn. En dit kan soms knap lastig zijn! Denk maar aan het kopen van kleding, je muren schilderen of het kiezen van fruit.
fremar
7 jaar geleden
Dit kan zeker. De reden dat mannen vaker kleurenblind zijn komt doordat mannen maar één X-chromosoom hebben en dus kleurenblind zijn wanneer het foute gen (recessief gen) zich op dit chromosoom bevindt. Vrouwen hebben twee X-chromosomen, en bij vrouwen treedt alleen kleurenblindheid op als beide X-chromosomen de fout bevatten. Als maar één X-chromosoom de fout bevat, ben je als vrouw draagster.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit geldt trouwens bij rood-groene kleurenblindheid (de meest voorkomende).
Voor andere soorten kleurenblindheid (bijvoorbeeld blauw-geel-blindheid) geldt dat mannen en vrouwen een even grote kans lopen. De betrokken genen zitten op de ‘gewone’ chromosomen, waarvan beide geslachten er evenveel hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vrouwen kunnen wel degelijk kleurenblind zijn, alleen is de kans daarop veel kleiner. De reden daarvoor is dat kleurenblindheid op het X-chromosoom ligt en recessief is. Dat wil zeggen dat je (in het geval van een vrouw) op "beide X-chromosomen kleurenblindheid moet hebben".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenblindheid
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenblindheid#Erfelijkheid

Vrouwen: XX. Dus beide moeten kleurenblindheid hebben

Mannen: XY. Daar hoef je er maar 1 te hebben.

Dat is de reden dat het bij mannen veel meer voorkomt.
Als een vrouw kleurenblind is, zijn al haar zonen dus ook kleurenblind. Een vrouw kan alleen kleurenblind zijn als de vader dat is EN de moeder ofwel kleurenblind is of het gen bij zich draagt. Maar als de vader kleuren kan zien, kunnen zijn dochters NOOIT kleurenblind zijn.
Thecis
7 jaar geleden
Er zijn minder vrouwen die een bepaalde vorm van rood-groen kleurenblindheid hebben.
Dit heeft te maken met de erfelijkheid.

Wat wij kleurenblindheid noemen is meestal een vorm van anomale trichromatopsie. Dit betekent dat alledrie de kegeltjes gewoon werkzaam zijn, maar dat de gevoeligheid van één van de kegeltjes iets verschoven is. Een verschuiving van de gevoeligheid van het groene kegeltje (deuteranomalie) is de meest voorkomende vorm. Slechts 1 op de 250 vrouwen heeft deze vorm van kleurenblindheid, terwijl het bij mannen maar liefst in 1 op de 12 gevallen voorkomt. Dit opvallende verschil kan verklaard worden door de erfelijkheid van kleurenblindheid.

Genen die coderen voor het groene kegeltje liggen op het X-chromosoom, één van de twee geslachtschromosomen. Vrouwen hebben altijd twee van deze X-chromosomen, terwijl mannen een X- en een Y-chromosoom hebben. Als een vrouw één X-chromosoom erft waarop het gen voor het groene kegeltje is gemuteerd, wordt zij draagster. Ze is zelf niet kleurenblind, maar kan dit wel aan haar kinderen doorgeven. Pas wanneer een vrouw van haar vader én moeder een kapot X-chromosoom krijgt, is zij zelf kleurenblind. Omdat een man maar één X-chromosoom bezit, is hij direct kleurenblind als hij van de moeder een kapot X-chromosoom erft.
Erna55