Wanneer merk je vroeg tijdig als je darmkanker hebt?

Aan welke pijnen merk je echt dat het al darmkanker is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Ha, die Gast20967;

Onderstaande klachten kunnen wijzen op dikkedarmkanker:

Een blijvende verandering in uw ontlastingspatroon; in regelmaat of soort ontlasting.
Ieder mens heeft een bepaald ontlastingspatroon. Wanneer dit plotseling blijvend verandert, kan dit wijzen op een darmaandoening.
Bloed en/of slijm bij de ontlasting.
Onverklaarbaar gewichtsverlies.
Aanhoudende ongemakken in de buik, zoals pijn, krampen en een opgeblazen gevoel.
Loze aandrang, of het gevoel alsof de darm niet volledig wordt geleegd na de stoelgang.
Constante vermoeidheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kanker heet de sluipmoordenaar. Kanker op zich doet geen pijn, pas als andere weefsels in de verdrukking komen, of iets afsluiten of loskomen is het pijnlijk.

Buikpijn(en) op zich duiden dus niet op kanker maar zijn vaker luchtophopingen ed. In combinatie met andere symptomen zoals:
Onregelmatige stoelgang terwijl hij normaal geregeld was.
Veel slijm bij de ontlasting.
Dan vaste ontlasting dan weer diaree.
Bloed bij de ontlasting.
Buikpijn.
Veel aandrang.
Andere kleur ontlasting.
Sterk afvallen zonder op dieet te zijn.
Ongekend moe.
Waarvan vooral de laatste 2 kunnen duiden op iets ernstigers, maar als je tijdje flinke diarree hebt door andere oorzaken val je natuurlijk ook af en wordt je ook moe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna alle darmklachten zijn geen kanker.
Zonder ook een gedegen onderzoek is het ook niet vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je voor jou
bij mijn vader werd bij toeval darmkanker ontdekt
hij had wel al 2 jaar bloedverlies in de ontlasting en is daar ook voor naar de huisarts gegaan en die zei dat t aambeien waren
er was geen reden om te denken dat t niet zo was
toch kreeg hij na 2 jaar een darm onderzoek en had hij op 2 plaatsen darm kanker
de dokter zei , je was er niet achter gekomen omdat kanker in de darm niet pijn doet.
inmiddels is het 10 jaar geleden en alles gaat nog steeds goed