Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Overeenkomst drugs en methylfenidaat (ritalin)?

Hi,
Ik doe mijn profielwerkstuk over ritalin en ga onderzoeken of dit effect heeft op de sportprestaties. Bij het voor onderzoek ben ik een aantal verwijzing vanuit methylfenidaat naar drugs toe tegen gekomen. Ik zie dat er verbanden worden gelegd tussen methylfenidaat (maakt niet uit in welke vorm) en drugs als speed en xtc. Kan iemand mij het verband uit leggen of mij vertellen waar ik meer kan vinden? Wat zijn de overeenkomsten?
Ik snap dat het beide tot de stimulantia behoord en onder de opiumwet valt maar ik zou graag meer weten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Methylfenidaat (ritalin) is harddrugs als het niet op recept wordt genomen en heeft effect op de dopamine receptoren, net als sommige andere drugs.
Het heeft veel overeenkomsten met speed, minder met xtc (mdma) Verder stel je nogal algemene vragen. Wat wil je precies weten?
Hier iets over ritalin en sport:
http://www.eigenkracht.nl/eigen-kracht/publicaties/sport-fitness/2010/nov-dec

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Methylfenidaat is een stimulerend middel - wekamine - net als amfetamine (speed, pep) en bijvoorbeeld ook koffie. Ook MDMA (de werkzame stof in XTC) valt daaronder. Ze behoren dus allemaal tot dezelfde groep middelen en hebben allemaal een stimulerende werking op het centraal zenuwstelsel. MDMA is afgeleid van metamfetamine en heeft meer dan de andere middelen ook een geestverruimend effect en kan zorgen voor bijvoorbeeld hallucinaties en zelfs psychoses.

Een verschil tussen amfetamine en methylfenidaat zit bijvoorbeeld in de werking: amfetamine werkt op noradrenaline en adrenaline, terwijl methylfenidaat vooral op dopamine en noradrenaline werkt.

Andere verschillen zijn er op chemische niveau, daarvan heb ik geen verstand en ik kan je daarvoor slechts naar andere bronnen verwijzen zoals de Wikipedia-pagina over methylfenidaat, die aangeeft dat amfetamine een fenethylaminekern bevat, terwijl methylfenidaat een piperidinekern heeft (zie bron voor meer informatie). Ook de productie verschilt uiteraard: voor amfetamine is - in tegenstelling tot bijvoorbeeld dexamfetamine, wat ook gebruikt wordt in de behandeling van ADHD - geen farmaceutische toepassing, dus is er vrijwel geen controle op de productie ervan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding