Foute beslissingen maken?

Stel dat iemand een foute beslissing maakt hoe komt dat?
Is dat een inzicht die je moet krijgen of is het een aangeboren iets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Iedereen maakt fouten.
Hoe meer ervaring je in het leven krijgt, hoe beter zul je kunnen herkennen wat er ooit fout ging, daarvan leren en hopelijk steeds minder foute beslissingen nemen.
Daar gaan we van uit. Meer inzicht zou minder foute beslissingen tot gevolg moeten hebben.

Maar zo werkt het helaas niet altijd:
Wij mensen en onze hersenen zijn nu eenmaal niet volmaakt. Wij zijn geen machines.
Onze menselijkheid zorgt er voor dat niet altijd alles even goed verloopt.
Chirurgen, die te maken hebben met leven en dood, ook die maken fouten, ondanks al hun ervaring.

Hoe lang je ook je rijbewijs hebt, hoeveel verkeersinzicht je ook hebt, hoeveel uren ervaring met het verkeer en met de wetenschap: een foute beslissing kan fataal zijn.
Dan nog, nog steeds worden er fouten gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Welke beslissing je ook neemt..hij is nooit fout!
Het was jou beslissing..dus hoe kun je daar niet achter staan dan?
Dat het anders uitpakt dan verwacht..tja daar kan je niks aan doen!
Maar het was wel de juiste beslissing..anders had je die niet genomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus jij maakt nooit fouten, Snoeske?
Lijkt mij heerlijk om te kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet niet dat de keuzes die je makt de juiste zijn, je hebt ze zelf gemaakt.... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak aldoor fouten..maar ik sta wel achter mijn keuzes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn wel mensen die foute keuzes maken,denk aan moordenaars,verkrachters,enz.
ik heb net het puberende brein gelezen, daarin wordt beschreven hoe de hersenen van pubers werken. Als een puber, twintiger een beslissing neemt zijn een gedeelte van de hersenen nog niet zover om je te laten inzien, wat die beslissing inhoudt, dus wat de concequenties zijn. Daarom gaan pubers/twintigers "zovaak in de fout"

Ik denk zeker dat leeftijd een rol speelt.
Maar ja wat is een foute beslissing, ik denk dat alle beslissingen goed zijn, omdat je van de "foute" een boel kunt leren en weer verder kunt groeien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt alleen dingen overzien waarmee je ervaring hebt en/of waarover je informatie hebt ingewonnen...
Maar niet elke situatie is goed in te schatten met alle gevolgen van dien ... en niet elk geval ontwikkelt zich op de zelfde manier... Je beslist op grond van wat op dat moment de beste keuze lijkt (als je vooruitdenkt naar de toekomst). Maar het kan wel allemaal heel anders lopen... en dat weet je pas achteraf... Dat soort foute beslissingen valt niet te vermijden... en het is een kwestie van geluk, als je er nooit een meemaakt...

Maar, het kan ook zijn dat je iets erg graag wilt, en alleen naar het positiefste scenario wilt kijken... naar jezelf toerekenen noemen ze dat... tja, en dan valt het vaak tegen... dat soort foute beslissingen zijn ook niet aangeboren, maar de neiging om niet objectief, maar te idealistisch te zijn is wel een karaktertrekje...
Je kunt daar wel wat aan doen... een mens leert van z'n fouten... en als je dit een aantal keren is gebeurd, weet je dat jouw inschatting op z'n zachtst gezegd 'niet helemaal' objectief is... en kun je beter adviezen van anderen vragen en die ter harte nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een van deze of een combinatie van de factoren: tijdsdruk, niet gewoeg info voor een huiste inschatting, koppigheid en naiviteit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een beslissing te maken moet je in staat zijn om de gevolgen van de beslissing te kunnen voorzien/inzien. Dus je moet vooruit kunnen denken.
Helaas is niet iedereen daar altijd toe in staat.
Daar komt nog bij dat beslissingen ook nogal eens impulsief worden genomen, in de waan van een bepaald moment. Dit geldt voor bepaalde dure aankopen, maar ook voor beslissingen die een pad in je leven aangaan.

Gelukkig leren de meeste mensen van hun fouten. Nobody's perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We maken allemaal wel eens een beslissing die we achteraf anders hadden gemaakt. Het hoort bij het leerproces en zoals je zelf schrijft...het inzicht...wat je leert in je ervaring en levensjaren! Wat niet zegt dat het fout is, je hebt op DAT moment een keuze gemaakt en op DAT moment ben je er waarschijnlijk van overtuigd geweest, om welke reden dan ook, dat DAT de juiste was....toch?

Leer...leer...het is het mooiste, zo zit het leven in elkaar!! Dat is de ervaring van jezelf en kun je ook weer overbrengen naar anderen...net als wij hier doen op dit forum uiteindelijk...mooi toch? :)