Wat word bedoeld met de vraag; 'Wie is het mannetje?' bij een lesbisch stel ?

Mensen die vraag telkens weer opnieuw, maar hoe bedoelen ze dat nou?
Als je er beiden uitziet als een vrouw/meisje en je ook zo gedraagt is er dan nog steeds spraken van 'een mannetje' ?
Of gaat het om het gedrag?
Ik ken genoeg hetero koppels waarbij de vrouw de baas is... Is zei dan ook in dat geval 'het mannetje'?
Is het raar als gewoon niemand het mannetje is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

De meeste mensen denken nog in stereotypen. De meest gangbare relatie is een man met een vrouw.
Als het dan gaat om een relatie met 2 mannen of 2 vrouwen wil men deze relatie zo veel mogelijk onderbrengen in een voor hun normale situatie. Dus wordt er gezocht bij een lesbisch stel naar de vrouw die zich het meest mannelijk gedraagt in de rolverdeling.
En het is zeker niet raar als niemand het mannetje is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, een prachtig antwoord, 2 lesbische vrouwen zijn gewoon 2 vrouwen !

Andere antwoorden (6)

Met het mannetje bedoeld men doorgaans de partner die domineert. Bij lesbische stellen zie je dan vaak dat een van beide zich kleed, gedraagd en het haar kort heeft als een man.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om het gedrag. Neem de traditionele rolverdeling in gedachte en kijk dan welke van de 2 welke rol vervuld.
Hier in de straat wonen 2 homo`s samen, en die ene zegt altijd over zijn vriend, hij is het wijfie :-)
Heel simpel omdat diegene de taken in huis doet die normaal gesproken een vrouw doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig genoeg is dat bij heel veel lesbische koppels helemaal niet zo moeilijk te raden, mits je een beetje in vooroordelen en rolpatronen denkt.
Vaak is het de partner die de kostwinner is (al gaat dat tegenwoordig zelfs voor heterostellen niet meer altijd op), maar ook de wat dominantere in de relatie, of degene die de klussen in huis doet. Van de twee lesbische koppels waar ik persoonlijk bevriend mee ben, is er toevallig heel duidelijk sprake van een wat meer 'mannelijke' partner. (En dat is meestal degene waar ik dan bevriend mee ben; waar ik het het beste mee kan vinden ;-) ) .
Hoewel van het ene stel beiden werken en van het andere juist de wat meer 'mannelijke' partner de enige is die kinderen heeft en (ziek) thuis zit. Maar toch is het 'verschil' vrij duidelijk.
Het gaat trouwens echt om het 'gedrag', en niet over het uiterlijk.

Overigens is het bij homosexuele mannelijke koppels ook vaak -niet altijd- vrij eenvoudig vast te stellen wie 'het vrouwtje' is.

Blijkbaar hebben mensen op een of andere manier behoefte om relaties op die manier in te delen, maar het gaat ook eigenlijk best wel onbewust. Dat er ook heterokoppels zijn waarbij het vrouwtje de broek aan heeft, doet aan het stereotype , het meest voorkomende beeld, niks af. We kennen ook allemaal wel zo'n Dirk en Desiree denk ik, maar die vallen juist op omdat ze niet gemiddeld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ik ben hetero :P
maar zoals ik weleens tegen me vriend zeg..
hij si de vrouwtje ik de mannetje haha ;)

Toegevoegd na 14 minuten:
het komt dus ook voor als j hetero bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elke relatie is er een polarisatie van mannelijkheid en vrouwelijkheid, van activiteit en passiviteit, van hardheid en zachtheid, enz enz. In elke relatie.
En er zijn zelfs heterorelaties waarbij zij de broek aan heeft, dus waar zij het mannetje is, precies zoals je al in de vraag zegt. Dus je weet het al, het is de verschijning, het voorkomen, het verschil in energie.

En als niemand het mannetje is in een relatie, dan is dat heel raar, want het is er wel, maar jij ziet het (nog) niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het mannetje bij een lesbisch stel wordt bedoeld dat je het vaak ziet dat er 1 wat mannelijker is dan de ander die wat vrouwelijker is.