wat kan ik doen tegen zweetgeur of overmatig zweten?

Ik ben 15 jaar en ik ben een enorme zweter. Als ik 's morgens met de fiets op school aankom zweet ik al. Daardoor ruik ik ook redelijk slecht. Ik heb al veel verschillende deo's gebruikt en rollers, maar niet veel die goed werken. De zweetgeur zit ook in bijna al mijn kledingstukken. Dus mijn vraag is: wat kan ik hieraan doen? En is het beter dat ik 'deodorant bodyspray' of 'anti-transpirant' Deo gebruik? En hoe kan ik de zweetgeur uit mijn kleding krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Je elke dag douche en je kleren zeer regelmatig wassen.
paulus811
7 jaar geleden
Deo maskeert zweetgeur, anti transpirant vermindert zweten. Rexona anti transpirant werkt goed (zilverkleurig doosje)
TurfGraver
7 jaar geleden
Goed om te lezen
https://www.gezondheidsnet.nl/zweten/waarom-zweet-stinkt

Antwoorden (2)

Veel mensen denken / zeggen dat ze 'overmatig' zweten, dat is niet zo. Je lichaam zweet zoveel als nodig is.

Je bedoelt, denk ik, dat je last hebt van veel transpiratie.
() je fietst naar school
() je hebt hard gefietst en daardoor onderweg getranspireerd
() als je afstapt, jas uitdoet, is je onderkleding waarschijnlijk vochtig, minstens onder je oksels
() voordat het opgedroogd is, is het opgenomen door je kleding
() de zweetlucht zit op je lichaam, in je kleding, je haar en kan niet weg, maar droogt op

Deodorant is niet de oplossing, wel een hulpmiddel maar een lapmiddel.

() Iedere dag douchen, voorlopig 2 x per dag
() zoveel mogelijk katoenen kleding aan
() ook je sokken en je slip
() iedere dag schone kleren, trui eerst goed luchten
()als je allemaal lagen kunststof kleding aantrekt, dan kan het niet opdrogen, dan kan het niet weg
() al je kleding goed wassen en te luchten hangen aan het eind van de dag, ook buiten (bij voorkeur)
() je bent 15 jaar en fietst hard.
Dat is het begin van de ellende, als je jong bent en sterk en misschien een beetje laat, maar ook zonder tijdsdruk, dan fiets je TE HARD ...niet voor de snelheid, nee, voor jouw lichaam, je kunt het wel, maar je wilt toch niet 'stinken'? nou, dan moet je dus minder hard fietsen, daardoor ga je niet zweten en ook niet stinken
() gewoon jezelf aanwennen om niet keihard kracht te zetten op die trappers, is niet nodig, offe heb je misschien haast?

()laatste belangrijke punt is dat je misschien een beetje te laat van huis weggaat? dan moet je dus EERDER opstaan en gewoon 15.minuten eerder de deur uitgaan .
Met meer tijd heb je geen reden om hard te fietsen door de week.

Wil je echt hard fietsen voor de sport, dan moet je in het weekend maar een flinke fietstocht maken, kom je thuis, duik je onder de douche : geen probleem.

Antwoord
Heleboel punten hierboven en als je dus jezelf aanwent om LANGZAMER te fietsen, dan zweet je ook niet. Zolang jij zweet, fiets je te hard, maar ook je kleding aanpassen, die niet katoenen broek/ trui/ sokken, dat shirt dat niet van katoen (mag ook 65% zijn, maar NIET 100% kunststof. Nee, zeker niet.

Dus langzamer fietsen, eerder de deur uit en je kleding controleren (100% kunststof NIET meer aantrekken naar school!) en dagelijks douchen.

Probeer maar uit hoe hard je nog kunt fietsen ZONDER te transpireren, dat is alles en geen haast natuurlijk!

Toegevoegd na 18 uur:
Ook: onthaar je oksels! + menthol-poeder(kruidvat eigen merk) voeten inpoederen/in schoenen(tenen) strooien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
En tas gewoon op de bagagedrager, niet fietsen met een rugzak op je rug!
Inekez1
7 jaar geleden
Minder hard fietsen / trappen is niet altijd voor iedereen haalbaar. Als je ver moet fietsen door open gebied en je hebt wind tegen, dan zul je toch hard moeten trappen en ga je dus wel weer zweten. Mijn broer en ik hadden vaak een extra shirt en handdoekje mee naar school. Als we zwetend op school kwamen: nat shirt uit, helft van handdoekje nat maken en als washandje gebruiken, hoofd, oksels, rug en buik wassen en drogen. Deo met lekker geurtje erop en droog shirt aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1
Inderdaad, rugzak op bagagedrager.
Oh, niet aan gedacht : wind tegen, te lang geleden:)
Goede aanvulling, bedankt Ineke!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ineke, als ik op school aankom, kan ik mijn oksels niet wassen en een vers shirt aandoen. Maar toch bedankt! Jakobus, het is niet alleen van het fietsen, zelfs als ik gewoon wandel naar school zweet ik als ik aankom. En na de speeltijden heb ik ook oksel vijvers. Ik heb gewoon een goeie Deo nodig denk ik. En de zweetgeur zit vast in 3/4 van mijn kledingstukken. Toch heel erg bedankt voor je reactie jakobus! Weet iemand hoe he de zweetgeur uit je kleding krijgt? En dan bedoel ik de soort geur dat he na het wassen nog ruikt aan de oksels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Blabla187 Dat had je in je vraag moeten schrijven, je geeft nu meer informatie. Heb je al je kleding gecheckt op materiaal? http://degezondemama.nl/mama/de-verschillende-stoffen-die-gebruikt-worden-voor-kleding/ Als je ook zo zweet wanneer je 'gewoon wandelt naar school', dan moet je misschien maar eens naar de huisarts gaan, want dat is niet normaal voor een gezonde Hollandse jongen van 15 jaar. ...na de 'speeltijden'? heb ik ook oksel vijvers...

Advies, ga eens praten met de huisarts, of je bent te zwaar (kost het je lichaam veel meer kracht om ook te lopen) of misschien is er iets anders aan de hand. Wellicht is een bezoek aan een diëtiste ook geen slecht idee. Daar kun je precies vertellen wat en wanneer je eet. Kan ook nog uitmaken. En 'sport'? behalve fietsen naar school, dat is prima als beweging, is het ook goed om nog een fysieke sport te beoefenen. >De vraag over de zweetlucht in je kleding kun je beter als nieuwe vraag stellen. Hier wordt deze niet of amper gelezen. Dan krijg je eerder antwoord. Succes hoor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh en @Blabla, je even opfrissen op school kan toch ook op het toilet? Er is daar wel een kraan om je handen te wassen, nou daar kun jij even een washandje nat maken en binnen een paar minuten je oksels wassen, drogen en een schoon shirt aantrekken. geen probleem toch? Gewoon doen, voel je je ook stukken prettiger daarna de rest van de dag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zal ik doen, @jadokus! Bedankt voor al je tips!
Zelf gebruik ik deoleen, en dan de roller variant. Dit werkt echt heel goed. Je moet wel zorgen dat je het 's ochtends opdoet voor dat je aan het zweten bent, anders werkt het niet. Er is nu ook een crème die zou je eventueel ook eens kunnen proberen.