Wat moet ik doen met mijn ontstoken oorlel?

Ik heb al sinds ik klein ben gaatjes in mijn oren maar sinds 4/5 jaar heb ik als ik oorbellen in doen een ontstoken oorlel, dit vind ik erg irritant want ik wil graag weer oorbellen kunnen dragen, ik heb al van alles geprobeerd en nu weet ik niet meer wat ik ermee moet doen..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt het dat je een hele tijd geen oorbellen in hebt gehad? Dan moet je oorlel er weer aan wennen. Tip die ik kan geven is hetzelfde doen als wanneer je ze net had (als je dat nog weet). Schone (wellicht nieuwe, degene die je krijgt als je net gaatjes hebt) oorbellen indoen en af en toe draaien als je onder de douch bent. Verder schoonmaken met zoutwater/zoutoplossing, niet met allerlei alcohol dingetjes gaan werken. Mocht dat nog niet helpen en blijft het echt ontsteken (en ook erg) dan kan je misschien even beter langs de dokter gaan.

Antwoorden (2)

kan een allergische reactie zijn,bijvoorbeeld voor nikkel. daar zijn veel oorbellen van gemaakt. een allergie kan zich soms latere leeftijd pas openbaren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel (steeds meer?) mensen kunnen niet meer tegen oorstekers (oorbellen), welke niet van zilver of goud gemaakt zijn.
Er worden hele leuk simpele oorstekers gemaakt voor prijsjes van niks (veelal te koop bij zo'n grote drogist) van allerlei materialen. Niet voor iedereen te gebruiken, niet iedereen kan hier tegen.
Kies daarom voor zilver (of goud).

(Sterilon of jodium gebruiken na het schieten van een gaatje. Alleen maar bij iemand laten schieten die hygiënisch te werk gaat.)

#Bij een oorlelontsteking wordt de oorlel rood en zwelt het erg op. Er kan soms een blaar ontstaan op de oorlel.
#In het geval van een bacteriële infectie kunnen er enkele complicaties optreden. Dit zijn: littekens, cystevorming, koorts en soms een shock. (!)
#Bij een allergische reactie ontstaat er vaak eczeem rondom en op de oorlel. Door het hebben van eczeem loop je een grotere kans op infecties.

Behandeling
#Wanneer je een oorlel-ontsteking hebt, hoef je niet naar de huisarts te gaan. Over het algemeen herstelt een dergelijke ontsteking uit zichzelf. Pas wanneer de ontsteking zich uitbreidt rondom het oor dien je naar de huisarts te gaan.

#Bij een ontsteking kun je zelf wel enkele maatregelen treffen om dit tegen te gaan. Een eerste is dat je je oorbel of klem uit doet, en je oorlel regelmatig dipt in alcohol. Dit heeft een reinigende werking.

#Voorkomen van een oorlel-ontsteking
Houd de oorlel/wondje goed schoon paar keer per dag met alcohol (bij nieuw geschoten gaatjes).

Antwoord
Je huid kan er vermoedelijk niet tegen, je bent trouwens niet de enige. Maar als dat niet de reden is, dan nog is het verstandiger om het risico niet te nemen, door alleen nog oorstekers van puur zilver of puur goed te gebruiken.

Breidt deze ontsteking zich uit over je hele oor ga naar de huisarts, dan is het tijd voor een contrôle afspraak, er moet dan echt even naar gekeken worden.

Mogelijk dat je er goed aan doet om eens een nieuw paar .zilveren. oorstekers te kopen en alleen deze te gebruiken. Je begint dan met nieuwe/schone spullen en kunt opletten hoe je huid hierop reageert. Houd het goed in de gaten, en maak het (minstens) 2 keer per dag schoon met alcohol. Dan moet het goed gaan.;)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Plus.
Chirurgisch staal mag ook i.p.v. goud of zilver.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Puur goud bestaat wel, maar niet voor in je oren ;)