Nagelbijten (onychophagia) behoort samen met haren trekken, nagelriem verwijderen, huid pulken en krabben tot de families van de zenuwtics. Mensen vertonen dit gedrag bij verveling of als ze erg nerveus zijn. Psychologen zien nagelbijten als een onschuldige vorm van 'obsessief compulsief gedrag'.
Toch kunnen sommige nagelbijters zo opgaan in hun obsessie dat ze constant met ontstoken vingertoppen rondlopen. In de Verenigde Staten, waar veel onder zoek wordt gedaan naaar nagelbijten, heet het Body Focused Repetitive Behaivoirs. Waarom mensen zichzelf beschadigen? In onderzoeken geven erge nagelbijters aan dat hun gekluif gewoon goed voelt en dat ze het ze troost biedt in moeilijke omstandigheden. Als het wordt behandeld , is dat vaak gedragstherapie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Uit stress of verveling en sommige zijn er ook nog verslaafd aan

anderen zijn te lui om ze te knippen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het best verslavend kan zijn.
En sommige hebben stress om iets dat ze daardoor hun eigen nagels gaan bijten.. Voor de rest weet ik geen enig idee meer waarom. En ik doe het soms uit verveling XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn de meningen over verdeeld. Er wordt beweerd dat het gaat om orale bevredigign, net als duimzuigen en sigaretten roken. Ook wordt gezegd dat het komt door verveling, stress of zunuwachtigheid.

Maar wat de reden ook is, het is vaak een onschuldige gewoonte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een vorm van dwangneurose, controle dus.

Er zijn verschillende typen nagelbijters, de één doet het puur om van een stukje nagel af te komen, de ander bijt drang- of dwangmatig en onbewust. Nagelbijten is vaak een gevolg van nervositeit, stress, of simpelweg verveling. Naast het bekende copy/paste imitatie-gedrag is er niet zelden sprake van een erfelijke factor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nagelbijten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de steeds verder gaande bezuinigingen.

Het is goedkoper dan een nagelschaartje kopen, en onder de nagels zitten soms nog wat etensresten...

Tjsa, en anders, dan is het een zenuwentik.
Of een gewoonte, net als roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:))
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het (bij mij) puur van de zenuwen is. Soms om niks, omdat je niet meer beter weet, soms wanneer er veel op je af komt in korte tijd. Het is gewoon een slechte gewoonte, maar je kunt er wel van af komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe het ook wel eens.
waarom?
dat is een goeie vraag.
ik denk dat de nagels willen gebeten worden.
het begint bij de hoek tand en als er 1 keer is gebeten dan moet de hele nagel er af. anders blijft de nagel vragen om in te bijten. omdat er dan al 1 hoekje af is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eindelijk iemand die het begrijpt +1.
Beste,

Nagelbijten: het waarom en hoe je het stopt !

Heel veel mensen bijten op hun nagels. Velen denken dat dit niet veel kwaad kan maar dit is niet juist. Nagelbijten is ongezond en je handen worden er niet mooier op. We leggen je in dit artikel uit waarom sommigen nagelbijten en hoe je kan stoppen met deze ongezonde gewoonte...

Hoe komt het dat men op de nagels bijt?

Net waarom sommigen roken: uit verveling en uit gewoonte. Eens je die gewoonte eigen gemaakt hebt, is het moeilijk om ermee te stoppen want je merkt het meestal zelf niet dat je met je vingers in je mond zit. Naast verveling kan het ook zijn dat men met nagelbijten begint door spanning, stress of frustratie. Als dit het geval is, is het belangrijk dat de oorzaak van de spanning, stress of frustratie wordt aangepakt.

Is nagelbijten ongezond?

Nagelbijten heeft veel meer nadelen dan men wel denkt. Even alles op een rij:

Slijtage van het gebit
Verhoogde kans op infecties ( vuil en bacteriën van je handen komen rechtstreeks in je mond )
Wonden rond de nagels
Eeltplekken: Eens de nagels te kort worden om af te bijten gaan sommigen over tot het aanbijten van de huid rond de nagels wat na verloop van tijd eeltplekken oplevert en natuurlijk de kans op infecties en wonden nog meer verhoogt !

Nagels verzorgen

Eens je gestopt bent met nagelbijten mag je wel een nieuwe gewoonte opnemen: je nagels verzorgen. Wat je allemaal kan doen om perfecte nagels te hebben is voor een ander artikel maar het voorkomen van barstjes en scheuren is het belangrijkste. Hou daarom altijd een nagelknippertje en nagelvijltje bij de hand.

TIP: Als je gestopt bent met nagelbijten moet je geen schrik meer hebben om je handen en je nagels te laten zien: leg ze op tafel als je een afspraakje hebt; Laat ze extra opvallen met mooie nagellak;... (voor de dames)

Mvg,

Karel8158