kan iemand met een makkelijk woord de betekenis van paranide personlijke stoornissen uitleggen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@hasti, op deze website vind je alles en wordt het heel compleet en duidelijk uitgelegd
https://www.deviersprong.nl/persoonlijkheidsstoornissen/de-paranoide-persoonlijkheidsstoornis/kenmerken/

Antwoorden (3)

Een persoon die regelmatig onware denkbeelden heeft die hem/haar erg bang maken, omdat hij bijvoorbeeld denkt dat iemand hem achtervolgt of in de gaten houdt terwijl dat helemaal niet zo is. Deze angst kan dan weer aanleiding geven tot agressief of wantrouwend gedrag en gedachten.

Toegevoegd na 14 uur:
Nog even ter aanvulling/correctie.

Bij een pps hoeven er geen echte waandenkbeelden te zijn, zoals achtervolgt te worden of in de gaten te worden gehouden. Dat zijn meer de echte symptomen van een psychose. Bij een pss gaat het meer om de vaak continue negatieve en vijandige interpretatie van handelingen en woorden van iemand anders. Het lijkt er als het ware op dat niemand iets goed kan doen zeggen of bedoelen omdat men steeds uitgaat van de slechte bedoelingen van iemand anders terwijl dat eigenlijk helemaal niet klopt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus, dat heb je heel eenvoudig uitgelegd ::))
Het is voor iemand met een paranoïde persoonlijkheidsstoornis heel moeilijk om zich te ontspannen en open te staan in het contact met anderen.
Mensen met deze stoornis zijn eigenlijk altijd angstig en op hun hoede, zelfs als ze iemand langer kennen.
Ze zijn continu bezig met het inschatten van de situatie en kijken voortdurend ‘de kat uit de boom’.
Iemand met een paranoïde persoonlijkheid heeft een innerlijke overtuiging ontwikkeld die zegt dat andere mensen niet te vertrouwen zijn.
Erna55
7 jaar geleden
Met één makkelijk woord is de betekenis van paranoïde persoonlijkheidsstoornissen: achtervolgingswaan.

Maar let op: zo’n vereenvoudiging kan nuances wegnemen. In de praktijk kan achtervolgingswaan namelijk (maar) één van meerdere kenmerken zijn van een paranoïde persoonlijkheidsstoornis. Een paranoïde persoonlijkheidsstoornis is dus meestal meer dan alleen achtervolgingswaan. Heb je echter toch een alternatief woord nodig, dan kan je dit wel gebruiken.
Antoni