Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het dat je door stress en spanningen op het werk en in de familie gevoeliger wordt voor griepjes en dergelijke?

Ik ben ongeveer anderhalf jaar afgestudeerd. Nu ik werkend ben, heb ik in het afgelopen jaar continu griepjes , koorts, vermoeidheid e.d.
Bloedonderzoek wees wel wat ijzergebrek en b12-tekort uit.
Kan stress en spanningen er ook mee te maken hebben?
Heb veel spanning namelijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ja, spanning en stress kunnen je eerder ziek maken doordat bijv. je corisol waarden, die normaal gesproken je immuun systeem wat onder controle houdt, het na langere tijd wat te veel onderdrukt waardoor ziekte kiemen niet meer genoeg worden bestreden door je immuunsysteem.

'De hormonen die geproduceerd worden door je bijnieren, en dan met name cortisol, spelen een belangrijke rol in de regulering van je immuunsysteem. Als je cortisol waardes te laag of te hoog worden, kan dit resulteren in infecties, chronische ontstekingen, auto-immuunziekten of allergieën. Het handhaven van gebalanceerde cortisol waardes speelt een belangrijke rol bij het gezond blijven.

Eén van cortisol’s vele functies is om ontstekingen te verminderen. Als je lichaam een ziekteverwekker tegenkomt reageert je immuunsysteem meteen door het aan te vallen. Dit veroorzaakt ontstekingen, wat vaak heel handig is (het betekent dat je immuunsysteem goed werkt) Bij mensen met een gezond immuun en endocrien systeem matigt cortisol de ontsteking veroorzaakt bij een immuun respons, maar doet het niet helemaal teniet.

Tijdens de vroegere fases van Bijnieruitputting, produceert je HPA as een heleboel stress hormonen. Dit betekent dat je cortisol waardes hoog zijn, wat je immuunsysteem onderdrukt en ontstekingen vermindert.

De stressoren van de dag van vandaag zijn vaak langdurig aanwezig en verankerd in ons leven, wat betekent dat cortisol waardes verhoogd kunnen zijn voor maanden of zelfs jaren.

Het behoeft geen verdere uitleg dat een onderdrukt immuunsysteem ons kwetsbaar maakt voor ziekten. En dat mensen die langdurig onder stress staan vaak veelvuldig verkouden zijn en griepjes of bacteriële infecties hebben.'

http://bijnieruitputting.com/bijnieruitputting-en-je-immuunsysteem/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothalamus-hypofyse-bijnier-as
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik weet niet helemaal zeker of bijnieruitputting (dat is toch hetzelfde als 'adrenal fatigue'?) wel bestaat. Het zou kunnen, maar het zou ook zomaar een verzinsel uit de alternatieve hoek kunnen zijn. Heb je een referentie die dit uitlegt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord Erotisi, dat stelt me echt gerust! Ben namelijk heel snel bang dat ik iets vreselijks onder de leden heb.
erotisi
9 jaar geleden
Cryofiel, ik weet niet of een verhoogde cortisol die het immuunsysteem verminderen en bijgevolg je ook makkelijker ziek maken meteen ook altijd een bijnieruitputting is. Verhoogde cortisol door stress lijkt je iig vatbaarder te maken voor ziekten: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/algemeen/11-manieren-om-een-hoge-cortisolwaarde-te-herkennen/ Maar bijnieruitputting is een concept is dat door veel wetenschappers nog niet ‘geaccepteerd’ is. Dit betekent niet dat het concept achter bijnieruitputting niet klopt of dat het maar een fabeltje is, het betekent echter wel dat er geen langdurig onderzoek is gedaan naar het vaststellen van problemen met bijnieruitputting. Wat is bijnieruitputting? Bijnieruitputting is een verzameling van verschijnselen en symptomen die samen bekend staan als een syndroom. Bijnieruitputting ontstaat wanneer de bijnieren onder het benodigde niveau functioneren. Bijnieruitputting wordt het vaakst geassocieerd met intense en langdurige stress, maar kan ook optreden tijdens of na acute of chronische infecties. http://www.optimalegezondheid.com/bijnieruitputting/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals al aangegeven kunnen stress en spanningen je immuunsysteem ondermijnen. Dus je kan proberen de oorzaak van de stress aan te pakken of de situaties waar je je in bevindt anders te interpreteren. Hoe gaan andere mensen er bijvoorbeeld mee om? Probeer daarnaast om voldoende je rust te pakken en dingen te ondernemen die je leuk vindt waar je energie van krijgt! succes
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing