Heb je meer kans op zwangerschap als je de pil doorslikt? En maakt het uit of je bij het gebruik van de pil ook nog voor het zingen de kerk uitgaat?

Nu ik sinds kort een vriend heb vraag ik me af of de pil minder betrouwbaar wordt als ik hem langer doorslik. Ik slikte hem namelijk toen ik nooit seks had meestal een maand door, maar weet niet of dat nu verstandig is. Kan het nergens in de bijsluiter vinden en op het internet ook niet.
Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar ik gebruik deze pil; Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0,03/0,15 MG PCH

Zou het ook nog baten als je voor het zingen de kerk uitgaat en daarbij dan de pil gebruikt, of is dat eigenlijk niet nodig?

Iemand die me een beetje duidelijkheid zou kunnen geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
49.8K

Het beste antwoord

De pil is juist méér betrouwbaar als je hem langdurig doorslikt. Als je geen stopweek houdt, maakt het namelijk niet uit als je een keer de pil vergeet, of als door overgeven of diarree de pil z'n werk niet kan doen. Zelfs een paar dagen achter elkaar vergeten/ziek zijn is dan geen punt, zolang het maar nooit langer is dan 7 dagen. Dat is immers ook de maximale tijd die een stopweek mag duren, en daarmee blijft de pil veilig. Als je dus altijd na één strip netjes een stopweek houdt, kan de werking van de pil al met één vergeten pil in het geding zij, afhankelijk van in welke week je hem vergeten bent. Als je steeds een half jaar doorslikt, hebben één of twee of zelfs drie vergeten pillen geen enkel effect op de werkzaamheid van de pil, TENZIJ dit zou gebeuren in de eerste week na de stopweek. Door geen stopweken te plannen, hoef je dus niet bang te zijn voor verminderde werking als je eens óngepland een (gedeeltelijke) stopweek houdt.

Sommige vrouwen krijgen wel eerder last van doorbraakbloedingen als zij de pil langdurig doorslikken, maar dit heeft géén verband met de werkzaamheid van de pil. Ook als je bloed verliest terwijl je de pil slikt, ben je gewoon beschermd. Zolang je de pil maar blijft slikken volgens het voorschrift.

"Voor het zingen de kerk uitgaan" is een bijzonder onbetrouwbare methode om te proberen de conceptie te verhinderen. Het vraagt nogal veel beheersing van de man, en bovendien kunnen ook bij een perfecte beheersing spermacellen naar binnen komen in het voorvocht. Maar als je de pil slikt, wordt de eisprong onderdrukt, dus er zal geen bevruchting plaatsvinden, of je nu voor het zingen de kerk uitgaat of gewoon voluit doorzingt. Uiteraard is algehele onthouding nog altijd de enige methode die 100% zekerheid biedt (als je Maria niet meerekent) maar de pil is een erg betrouwbaar anticonceptiemiddel. Als je om wat voor reden dan ook twijfelt aan de betrouwbaarheid van de pil en dit wilt combineren met een andere anticonceptiemethode, kies dan liever voor het condoom. In tegenstelling tot het "voor het zingen de kerk uitgaan" voegt een condoom daadwerkelijk iets toe. Dan heb ik het over zowel de extra barrière tegen een ongeplande zwangerschap, als over de bescherming tegen SOA's, die de pil uiteraard niet biedt. Maar voor bescherming tegen zwangerschap zou de pil - mits juist ingenomen, en waarbij langer doorslikken dus kan helpen de betrouwbaarheid te verhogen - op zichzelf voldoende moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
dikke plus voor je antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'voluit doorzingen' Briljant :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt het overigens helemaal wat hier staat? Heb het me altijd afgevraagd. Ben ooit wel eens een pil vergeten in de 5e week dat ik 'm achter elkaar slikte, en wist toen niet of ik het moest 'behandelen' als was het een pil vergeten in week 3 of in week 2...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de vijfde week kan dat prima lijden, tenzij je van plan was in de week daarna een stopweek te houden. Bedenk maar eens: als je na drie weken slikken zeven dagen stopt, is de pil nog gewoon veilig. Als je dus na vijf weken zeven dagen zou stoppen, is de pil óók veilig. Dus één vergeten pil (tot en met zeven vergeten pillen!) bij langdurig doorslikken, doet niets af aan de veiligheid. Tenzij - zoals ik al schreef - je vlak daarna alsnog een ingelaste stopweek gaat houden, maar dat zou gewoon een niet al te intelligente actie zijn.

Andere antwoorden (2)

Nee, de pil is niet minder betrouwbaar als je hem doorslikt.

Voor het zingen de kerk uit is overigens al helemaal onbetrouwbaar. In voorvocht zitten immer ook spermacellen. Echter als je de pil slikt, ook al slik je hem door, ben je toch beschermd tegen zwangerschap.

Echter...voor Chlamydia ( wat tot onvruchtbaarheid leidt indien onbehandeld ) HIV en AIDS, Herpes, en ga zo maar even door ben je absoluut niet beschermd als je zonder condoom vrijt.

En zeker omdat je zegt dat je pas sinds kort een vriend heb; doe eerst allebei een soa test alvorens je de condooms uitlaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De betrouwbaarheid van de pil is afhankelijk van wie hem slikt. Ik ken iemand (das nu mijn vrouw al jaren) die was er niet zo secuur mee en dat heeft me een prachtige dochter opgeleverd. De pil moet je echt nemen zoals is voorgeschreven. En bedenk dat er in bepaalde gevallen ook geen beschermende werking van uit gaat, of in ieder geval in mindere mate. Dat is bij bepaald medicijngebruik of als je aan diarree lijdt. Want dan is de kans namelijk groot dat een groot deel van de werkzame stoffen al is weggespoeld voordat het bloed het naar de juiste locaties heeft kunnen transporteren.