Mag je autorijden met een zachte nekkraag na een operatie aan een nekwervel?

Mag iemand die na een operatie aan een gebroken nekwervel nog een aantal maanden een zg zachte nekkraag moet dragen daarmee autorijden?

Ik dacht van niet maar een fysiotherapeut gaf aan dat het gewoon mocht.
Nu vraag ik me af: Wie bepaalt dat? Als de patient toch gaat rijden, wiens verantwoording is het dan?

Tot wie moet je je richten om dit zeker te weten?

Op internet kan ik geen eenduidig antwoord vinden

amigo
7 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag het aan je eigen autoverzekeraar. Die zijn degene die beslissen of ze nog uitkeren als er wat gebeurt. Ook lijkt het mij van belang dat je je nek voldoende kan bewegen om goed zicht te hebben.
Erna55
7 jaar geleden
Om veilig automtenrijden moet je je hoofd snel kunnen draaien.
Er zijn mensen die met een "stijve" nek de schouders meedraaien en zo toch goed naast zich kunnen kijken. Het is hun manier van bewegen geworden, net zo snel als een ander zijn hoofd draait. Het hangt voor de veiligheid af hoeveel bewegingsbeperking je ervaart door de nekkraag. Overleg met de autoverzekering of het juridische consekwenties kan hebben. Wanneer de fysiotherapeut inschat dat het wel kan, kun je deze uitspraak aan de verzekering mededelen.

Antwoorden (1)

Niet zomaar, maar onmogelijk is het ook niet.

Je mag niet rijden als je weet of redelijkerwijs zou kunnen weten dat je vanwege welke omstandigheden dan ook niet volledig veilig kunt rijden. Je mag feitelijk dus ook niet rijden als je extreem vermoeid bent of zoveel pijn hebt dat je je niet kunt concentreren, maar dat is in de praktijk niet aan te tonen. Een halskraag is iets anders; die is immers zichtbaar.

Als je een rijbewijs hebt, ben je zelf verantwoordelijk voor het beoordelen van je vermogen om je motorvoertuig te besturen. Er is ook geen meldingsplicht: al verlies je je beide armen, je bent niet verplicht om dit te melden bij het CBR. Alleen het is niet toegestaan om te rijden in zo'n geval, omdat het overduidelijk is dat je zonder de juiste aanpassingen in zo'n geval niet veilig een auto kunt besturen.

Met een halskraag kun je je hoofd minder goed draaien en je bent daardoor mogelijk minder goed in staat om alles te zien. Als iemand zelf merkt dat het goed gaat en controleert of hij alles goed kan zien dan is het in principe je eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of je gaat rijden, maar ik zou dat niet doen. Zelfs al weet je zelf 100% zeker dat je alles in voldoende mate kunt zien, als je gecontroleerd wordt of - nog veel erger - bij een ongeval betrokken raakt, kun je dat nooit aantonen. Er zal dus worden aangenomen dat je in overtreding bent.

Wat je in zo'n situatie het beste kunt doen, zeker als je de kraag langer moet dragen, is een vrijwillige melding doen bij het CBR en een rijtest afleggen. Als je twijfelt of je alles rondom voldoende kunt zien, neem dan contact op met een rijschool (eventueel één die ook aangepaste lessen doet, maar dat lijkt me niet eens nodig) en vraag of ze je willen adviseren. Mogelijk is een panoramaspiegel voldoende, of geeft een andere extra spiegel voldoende zicht. Daarna kun je mét spiegel een rijtest aanvragen en daarmee aantonen dat je ook met kraag prima kunt rijden. Dan weet je ook zeker dat je gewoon verzekerd bent, want niet alleen mág je niet rijden als je daartoe door bijvoorbeeld een lichamelijke beperking niet in staat bent, je bent ook niet verzekerd.

Je kúnt ook zelf een panoramaspiegel kopen, je mag daarmee namelijk - in tegenstelling tot veel andere aanpassingen - gewoon rijden. Daarmee compenseer je weliswaar eventuele beperkingen met rondom kijken, maar je kunt als het nodig is nog steeds niet aantonen dat je in staat bent veilig te rijden. Dat is dus een riskanter optie.