Kan ik zelf een hechting verwijderen?

Vorige week woensdag ben ik geopereerd aan een navelbreuk.
Sinds gisteren heb ik enorm last waarvan ik denk dat het de hechtingen zijn.
De hechtingen worden komende dinsdag pas verwijderd.
Ik heb het idee dat het hechtingen zijn omdat ik bij een bepaalde beweging (vooral bij het staan en lopen) een pijnlijk rekkend gevoel krijg. Het is net alsof iets belemmerd wordt. Ik heb zelf getest door bijvoorbeeld onder mijn buik (navel) verband rondom mijn heup te wikkelen om zo ergens de druk/spanning weg te halen
Dit lijkt een beetje te helpen.

Nu is mijn vraag of het kwaad als ik nu al een hechting verwijder?

Toegevoegd na 1 minuut:
rondom heup = rondom buik en rug

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Je kunt het waarschijnlijk wel, maar het is niet erg verstandig. Dat je dinsdag terug moet komen, wil niet zeggen dat ze alle hechtingen er ook uit halen, ze kijken eerst of de wond genezen is. Mocht de wond nog niet voldoende geheeld zijn, dat laten ze de hechtingen nog een paar dagen zitten.

Als je erg veel last van de wond hebt kun je kijken of de wond niet ontstoken is, in dat geval is hij rood, opgezet en/of pussig. Als je koorts krijgt altijd contact opnemen met het ziekenhuis!.

Vertrouw je het niet? Neem dan contact op met de huisartsenpost, zij kunnen je een deskundig advies geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal mee eens. +
Bij een navelbreuk is er sprake van een zwakke plek in de buikwand, waardoor de buikorganen door de buikwand heen naar buiten uitstulpen. Bij de operatie wordt de zwakke plek verstevigd met hechtingen.
Als je een hechting te vroeg verwijdert, voordat de wond stevig dichtgegroeid is, kan de navelbreuk weer terugkomen.
Als je last hebt van een hechting, kan de chirurg beoordelen of het veilig is de hechting te verwijderen. Ook kan de chirurg beoordelen of er sprake is van een andere oorzaak van de klachten (nabloeding of infectie van de wond bijvoorbeeld) en zo nodig andere maatregelen treffen.
Advies is dus om niet zelf hechtingen te verwijderen, maar dit uitsluitend te doen in overleg met de behandelend chirurg, of in het uiterste geval de huisarts!