Welke voedingsstoffen/supplementen breken fibroblasten af?

Fibroblasten die onderdeel uitmaken van een (clear cell) sarcoom, in de vorm van strengen subcutaan en in vetweefsel, door blootstelling aan phthalaten (weekmakers).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
De enige voedingsstoffen of supplementen die je kunnen helpen zijn die voedingsstoffen waaraan je een tekort hebt. Als je normaal goed en gevarieerd eet, heb je geen tekorten. Dan zullen voedingsstoffen of supplementen je dus niet helpen. Supplementen op goed geluk gaan nemen wordt soms gezien als ongevaarlijk, maar het kan wel degelijk schade toebrengen. Soms merk je dat pas na jaren. Bijvoorbeeld magnesium slikken als je daar geen tekort aan hebt. Dat lijkt onschuldig, maar de extra magnesium remt de opname van calcium, en daar krijg je op den duur broze botten van.

Antwoorden (1)

Fibroblasten zijn noodzakelijk. Je moet ze dus niet willen afbreken. In bindweefsel zorgen de fibroblasten voor het aanmaken van collageen; collageen is het materiaal waaraan het bindweefsel zijn stevigheid ontleent. Ook veel andere noodzakelijke stoffen worden door de fibroblasten geproduceerd. Het vernietigen van fibroblasten komt dus neer op het vernietigen van bindweefsel.

Gelukkig is het niet mogelijk fibroblasten af te breken door bepaalde voedingsstoffen of supplementen tot je te nemen.

In zijn algemeenheid geldt dat de enige voedingsstoffen of supplementen die je kunnen helpen die voedingsstoffen zijn waaraan je een tekort hebt.

Als je normaal goed en gevarieerd eet, heb je geen tekorten. Dan zullen voedingsstoffen of supplementen je dus niet helpen.

Supplementen op goed geluk gaan nemen wordt soms gezien als ongevaarlijk, maar het kan wel degelijk schade toebrengen. Een overdosis is immers nooit goed voor de gezondheid.

Het antwoord op je vraag is dus: geen. Dergelijke voedingsstoffen of supplementen bestaan niet, en dat is maar goed ook.

Cryofiel