Is het inademen van een kacheltje op lampen olie ongezond?

Als ik vier keer in de week in een geventileerde ruimte ben. Waarvan het kacheltje (Foetsie 129) een half uur aanstaat en het dan uitmaak waarna ik nog 20 minuten in de ruimte ben. Is het inademen hiervan ongezond. Ik heb het twee keer geprobeerd en ondanks de ventilatie kan je het goed ruiken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het betreft Farmlight Lampoil.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.4K
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat was ook bij mij de eerste vraag die direct in mij opkwam: hoe doe je dat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erg gevat allemaal.

Het beste antwoord

Lees even de gebruikershandleiding van je kacheltje. Die kun je gewoon vinden via google. Ik citeer even pagina 1:
"Neem als gebruiker de volgende instructies in acht:
1. Vul het verwarmingstoestel met lamppetroleum. Dit verwarmingstoestel mag nooit met andere brandstof worden gevuld."

Lees ook even de rest van die handleiding!

Farmlight lampolie is geen petroleum. Die lampolie is bedoeld voor fakkels en olielampen buiten in de tuin, niet voor kacheltjes binnenshuis.
De geur is niet zo fijn, maar er komen andere verbrandingsgassen vrij en het kan ook nog zijn dat op den duur je kacheltje er onder te lijden heeft.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb dit advies van De Wit in Schijndel (kampeerwinkel) van de kachel afdeling. Wat ik er van begreep, is wat jij zegt bedoeld voor de wat grotere Zibro kachels. En voor dit kleine Foetsie kacheltje mocht alleen maar lampen olie. Ik zal ze eens bellen met wat jij zegt. Ik vroeg het hier omdat hun misschien niet zo gauw zeggen dat het ongezond is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik lees net dat lampen olie gezuiverde petroleum is. Bevat minder vetten als petroleum.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb zojuist De Wit gesproken. Lampen olie en lampen petroleum is het zelfde. De geur en walm die ervan afkomen kan in een geventileerde ruimte voor een gezond persoon geen kwaad. En voor de geur kan je er zelfs esotorische olie bij doen.
Bedankt voor je antwoord.