Waarom bestaan er honden- en kattenjaren en waar zijn ze op gebaseerd?

En hoelang duren deze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en een hondendag? of een kattendag? duurt die dan ook langer als een mensen dag?

Het beste antwoord

Als mensen tegen elkaar spreken over andere mensen dan is de leeftijd van de persoon die over de lippen gaat vaak een heel belangrijk stukje informatie. Uit iemands leeftijd kunnen we namelijk heel veel afleiden. Leeftijd vertelt ons niet alleen of iemand een kind, een volwassene of een bejaarde is, het laat ons toe nog veel verfijndere onderverdelingen te maken. Zo kan een kunnen we uit de leeftijd van een kind afleiden of het om een baby, een kleuter, een kind, een puber, enz. gaat. Leeftijd vertelt ons of iemand al ervaring kan hebben. Het brengt ook een status met zich mee. Kortom, leeftijd verstrekt ons heel veel informatie. Vandaar waarschijnlijk dat we heel graag de leeftijd van onze honden en katten omzetten in "mensenjaren".

Honden- en kattenleeftijden worden vaak omgerekend met factor 7. Dit is echter achterhaald. Hieronder zie je een voorbeeld van een ander omrekenmodel:

http://www.dierenkliniekduurstede.nl/nieuwsbrieven/leeftijden.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Honden- en kattenjaren bestaan niet in het echt. Die bestaan alleen maar in het denken. Een jaar is een jaar en dat is voor elk wezen gelijk. Maar als je ervan uitgaat dat een leven van een mens zich afspeelt gedurende 100 jaar en het leven van een hond zich afspeelt gedurende 10 jaar, dan heb je een factor 10 tussen die twee schepselen... Analoog aan die factor is een hond van 5 jaar dus toe aan zijn midlife-crisis en een hond van 7 is een bejaarde hond.

Dus hierop is je hondenjaar of kattenjaar gebaseerd, op een vermenigvuldigingsfactor, meer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij honden en kattenjaren is het eigelijk een soortvergelijking met mensen jaren. Mij is bekend dat je het eerste jaar dubbel teld dus 2 x 7 en dan voor elk jaar weer 7 erbij. Een hond van rond een jaar is te vergelijken met een puber van rond de 14. Het zijn eigelijk maar richtlijnen zodat je een beetje kunt nagaan of je dier nog gezond is voor zijn leeftijd.
Dit heeft hoofdzakelijk met de levensverwachting te maken.