Ik ben 15 en heb al hangende oogleden en rimpels, is dit normaal en want kan ik hier aan veranderen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.4K
Erna55
7 jaar geleden
Laat het beoordelen door je huisarts.
Ritsuka
7 jaar geleden
Heb je veel stress en slaap je wel genoeg?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik slaap niet heel veel en ik heb wel ooit wat stress
Cryofiel
7 jaar geleden
Ben je ooit veel dikker geweest dan nu?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee nooit dikker geweest
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iemand even kijken, heb foto geplaatst
Ritsuka
7 jaar geleden
ik zie niks raars aan je ogen hoor

Het beste antwoord

Het hangt er een beetje vanaf wat jij rimpels en hangende oogleden noemt. We hebben allemaal lijntjes in ons gezicht als we lachen of fronsen, ook op jonge leeftijd. En oogleden gaan vaak wat hangen als je moe bent. En we zijn ook haast allemaal kritischer op ons eigen uiterlijk dan op dat van anderen. En op ons 15e waren we haast allemaal bang 'niet normaal' te zijn. De beste manier om te weten of wat jij ziet daadwerkelijk afwijkt, is door aan mensen in je omgeving een eerlijk oordeel te vragen.

Als jij daadwerkelijk veel eerder dan gemiddeld rimpels krijgt en hangende oogleden, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Dat is deels genetisch bepaald, maar bijvoorbeeld snel gewichtsverlies kan ook behoorlijke sporen achterlaten in je gezicht, en vermoeidheid, ziekte of slechte voeding kunnen ervoor zorgen dat je veel eerder 'tekent' in je gezicht. Rimpels hebben vooral te maken met de elasticiteit van je huid. Er zijn bepaalde aandoeningen die ervoor kunnen zorgen dat je huid minder stevig is, maar het kan ook 'gewoon' een trekje zijn dat je waarschijnlijk hebt geërfd en wat niet per se gerelateerd is aan een bepaalde aandoening.

Je kunt er niet zo gek veel aan doen, tenzij je bereid bent om jezelf in de wereld van botox en operaties te storten. Dat zou ik een meid van jouw leeftijd niet snel aanraden, maar als het écht extreem is, kun je natuurlijk altijd eens vrijblijvend advies vragen. Gezond eten en voldoende slapen helpen een beetje. Anti-rimpel crèmes helpen alleen je portemonnee om slanker te worden. Ervoor zorgen dat je huid niet te droog is is wel weer zinvol, maar dat kan ook met een hele goedkope dagcrème.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn vel vanaf mijn wenkbrauw overlapt derest van m'n ooglid tot ongeveer de helft denk ik
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is vrij normaal, toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ohw, niemand die ik ken heeft dat eigenlijk echt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zit tenminste even te kijken op google images omdat mijn oogleden ook een pietsje hangen - ik heb een bindweefselafwijking - en daardoor misschien mijn beeld van wat 'normaal' is niet helemaal klopt. Maar ik zie bij mezelf in de spiegel een héél dun randje van het bovenste ooglid, en wat ik zie op afbeeldingen van anderen is dat iets meer - ik denk ongeveer een derde ofzo, soms inderdaad bijna de helft? Dat is wat je hier ongeveer ziet, toch? https://www.google.nl/search?q=ogen&biw=1280&bih=786&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjr38vAmNjPAhXBvRoKHT8qC1IQ_AUIBigB Of begrijp ik nu niet goed wat je beschrijft?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee bij mij hangt er echt vel over
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kun je een plaatje vinden van wat je ongeveer bedoelt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier tussen, misschien? https://www.google.nl/search?q=ogen&biw=1280&bih=786&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjr38vAmNjPAhXBvRoKHT8qC1IQ_AUIBigB#tbm=isch&q=hangende+oogleden Bij mij is het zoiets als op het linkerplaatje op deze site: https://www.wonderstripes.nl/pages/gebruik Dus als je nog bovenooglid ziet, valt het naar mijn idee reuze mee. Maar het hangt ook af van wát er hangt: bij mij hangen de oogleden zelf niet echt, maar hangt er iets óver de bovenste oogleden. Alleen als ik extreem moe ben, worden m'n ogen ook daadwerkelijk wat dichtgedrukt. Bij mensen waarbij echt de oogleden zélf hangen, kan het sneller hinderlijk worden. Maar het heeft ook met de vorm van je ogen te maken. Bij Aziaten is dat heel duidelijk, maar ook Europeanen kunnen allerlei vormen hebben van ogen en oogleden. Die verschillen zijn alleen wat subtieler. Dus de vraag is ook of jij dit altijd al had, of dat het iets van de laatste tijd is. Je zou eens kunnen kijken naar foto's van jezelf van een paar jaar geleden. En er is ook verschil tussen hangen door een slappe huid en hangen door verzwakte spieren c.q. uitgerekte peesjes, maar dat onderscheid zie ik altijd slecht, dus daar waag ik me niet aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij mij ook zoiets als bij het linkerplaarje maar dat vond ik behoorlijk erg, maar hoe oud ben jij? Want waarschijnlijk niet zo jong als mij... Dat is het rare. Ik ga trouwens wel vaak op zonvakantie als dat iets mee te maken heeft
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben 32. Ik vind zelf dat mijn oogleden ietsje hangen, dus als het bij jou vergelijkbaar is, hangen die van jou - in mijn ogen althans - inderdaad ook een beetje. Met 15 vind ik dat wel vroeg ja. Tenzij je dit altijd al had en het meer de vorm van je ogen is, of alleen zo is als je erg moe bent. Maar vraag het gewoon eens aan mensen om je heen: vinden zij dat je oogleden erg hangen? Krijg je wel eens commentaar dat je er zo moe uitziet? En als je in je familie rondkijkt, vooral naar je ouders, hebben die wat overhangende oogleden, of misschien een slappe of makkelijk uit te rekken huid? De zon doet je huid wel verouderen trouwens, maar ik kan me eigenlijk slecht voorstellen dat dat bij een 15-jarige de belangrijkste reden zou zijn. Tenzij je echt wekenlang hele dagen ligt te bakken zonder je te beschermen misschien? Maar om eerlijk te zijn heb ik daar veel te weinig verstand van. Als je je zorgen maakt, vraag dan gewoon je huisarts eens hoe die het beoordeelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Okee dankjewel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hie
Kan ik een foto plaatsen van mijn oog
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het niet doen, vanwege eventuele herkenbaarheid. Kúnnen wel geloof ik, niet meer bij antwoorden maar wel bij vragen. En je kunt een link plaatsen naar een plek waar je het zelf weer weg kan halen. Als je per se wilt, zou ik dat aanraden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ohw dan laat ik het wel , maar ik let zelf altijd heel erg op mijn imperfecties dus waarschijnlijk ervaar ik het zelf wel erger
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb nu een foto gesplaatst

Andere antwoorden (1)

Je had deze vraag net nogmaals gesteld, voorzien van een foto. Je had er zo in gekrast dat er binna niets te zien was. Wat ik wel zag zijn een beetje "nabije-Oosten-achtige oogleden ; niks raars, niks bijzonders, geen rimpels, helemaal niks mis mee. Dit is ook niet te opereren ofzo ; daarvoor moeten je oogleden echt hangen / uitgezakt zijn, zoals bij veel voorbeelden in de link.

Je ziet deze oogplooi veel bij bijvoorbeeld Turkse, Irakese, Iranese vrouwen, zeg maar grofweg dat gebied. Aziatische vrouwen, daarentegen, hebben bijvoorbeeld helemaal GEEN plooi. Die laten er vaak kunstmatig eentje maken ;-)

Pas wanneer de bovenste helft echt over de onderste helft gaat hangen, waardoor je de plooi dus eigenlijk niet meer ziet of het bovenste ooglid de wimpers gaat raken, zou het een overweging zijn daar iets aan te laten doen, vooral als je er hoofdpijn, vermoeide ogen of problemen met zicht bij krijgt.

wat je zou kunnen proberen zijn Wonderstripes ; ik weet echter niet of het bovenste ooglid daarvoor (al) voldoende hangt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel, maar ik heb ook van die hobbels of rimpels of laagjes ik wert niet goed wat het is , boven aan m'n oog , zie je ook op de foto
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nogmaal,s iedereen is een klein beetje anders, en er is niets abnormaals op je foto te zien. Mooie "slaapkamerogen" zoals dat heet. Maak je je ook zo druk om de vorm van je vingerafdrukken : ;-) Nee, geintje, je bent er zelf zo te zien ERG op gefocussed, maar voor zover je er al anders uitziet dan je omgeving, is er zeker geen sprake van een afwijking of misvorming ; je bent gewoon een variatie op een thema. net zoals iedereen. Ik begin mijn oogleden al te ZIEN als ik recht voor me uitkijk ; da's weer een heel ander probleem (dat op mijn leeftijd niet abnormaal is trouwens). Als je daar op je vijftiende allast van hebt, kan het zijn dat je vroeg of laat zodanig last er van krijgt dat er wat aan gedaan moet / kan worden. Maar dn ben je heel wat jaartjes verder. Nu is het vooral nog een kwestie van goed uitslapen en je huid goed voeden (van binnenit en van buiten).