Ik ben 15 en heb al hangende oogleden en rimpels, is dit normaal en want kan ik hier aan veranderen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het hangt er een beetje vanaf wat jij rimpels en hangende oogleden noemt. We hebben allemaal lijntjes in ons gezicht als we lachen of fronsen, ook op jonge leeftijd. En oogleden gaan vaak wat hangen als je moe bent. En we zijn ook haast allemaal kritischer op ons eigen uiterlijk dan op dat van anderen. En op ons 15e waren we haast allemaal bang 'niet normaal' te zijn. De beste manier om te weten of wat jij ziet daadwerkelijk afwijkt, is door aan mensen in je omgeving een eerlijk oordeel te vragen. Als jij daadwerkelijk veel eerder dan gemiddeld rimpels krijgt en hangende oogleden, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Dat is deels genetisch bepaald, maar bijvoorbeeld snel gewichtsverlies kan ook behoorlijke sporen achterlaten in je gezicht, en vermoeidheid, ziekte of slechte voeding kunnen ervoor zorgen dat je veel eerder 'tekent' in je gezicht. Rimpels hebben vooral te maken met de elasticiteit van je huid. Er zijn bepaalde aandoeningen die ervoor kunnen zorgen dat je huid minder stevig is, maar het kan ook 'gewoon' een trekje zijn dat je waarschijnlijk hebt geërfd en wat niet per se gerelateerd is aan een bepaalde aandoening. Je kunt er niet zo gek veel aan doen, tenzij je bereid bent om jezelf in de wereld van botox en operaties te storten. Dat zou ik een meid van jouw leeftijd niet snel aanraden, maar als het écht extreem is, kun je natuurlijk altijd eens vrijblijvend advies vragen. Gezond eten en voldoende slapen helpen een beetje. Anti-rimpel crèmes helpen alleen je portemonnee om slanker te worden. Ervoor zorgen dat je huid niet te droog is is wel weer zinvol, maar dat kan ook met een hele goedkope dagcrème.

Je had deze vraag net nogmaals gesteld, voorzien van een foto. Je had er zo in gekrast dat er binna niets te zien was. Wat ik wel zag zijn een beetje "nabije-Oosten-achtige oogleden ; niks raars, niks bijzonders, geen rimpels, helemaal niks mis mee. Dit is ook niet te opereren ofzo ; daarvoor moeten je oogleden echt hangen / uitgezakt zijn, zoals bij veel voorbeelden in de link. Je ziet deze oogplooi veel bij bijvoorbeeld Turkse, Irakese, Iranese vrouwen, zeg maar grofweg dat gebied. Aziatische vrouwen, daarentegen, hebben bijvoorbeeld helemaal GEEN plooi. Die laten er vaak kunstmatig eentje maken ;-) Pas wanneer de bovenste helft echt over de onderste helft gaat hangen, waardoor je de plooi dus eigenlijk niet meer ziet of het bovenste ooglid de wimpers gaat raken, zou het een overweging zijn daar iets aan te laten doen, vooral als je er hoofdpijn, vermoeide ogen of problemen met zicht bij krijgt. wat je zou kunnen proberen zijn Wonderstripes ; ik weet echter niet of het bovenste ooglid daarvoor (al) voldoende hangt.

Bronnen:
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/oogleden...
https://www.wonderstripes.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100