Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Draai je de zilveren of de gouden kant van isolatiefolie tegen een slachtoffer ?

In menig EHBO-trommeltje zit isolatiefolie. Deze heeft vaak een gouden en een zilveren kant.

Zit daar verschill in m.b.t. het gebruik van de folie ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat het zo zit: Het gaat niet om goud, dat had net zo goed bruin of rood kunnen zijn naar mijn idee. Zilver naar buiten gericht ketst zonlicht en warmtestraling af, zilverkleurig naar binnen behoudt de warmte. Althans als iemand de goudkleur kan uitleggen dan hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk inderdaad ook dat goud ook rood of blauw of groen had kunnen zijn ; het gaat om de zilveren kant.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat ligt er aan waar je hem voor moet gebruiken.

"Wanneer u de deken uit de verpakking haalt, ziet u een zilveren en een gouden zijde. Beide kanten hebben een zeer belangrijke functie.
Wanneer u de gouden kant van de deken tegen het lichaam aan zit voorkom je oververhitting. Legt u echter de zilveren kant tegen het lichaam aan dan voorkomt u onderkoeling. Bijvoorbeeld een drenkeling is hier mee gered. De deken houdt de lichaamstemperatuur vast, waardoor de drenkeling dus niet nog verder kan af koelen, maar langzaam weer op temperatuur kan komen. "

Goud houdt koud
Zilver houdt warm (En dat is dan de kant die tegen het lichaam moet komen).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Op de EHBO zeiden de instructeurs altijd: "een goud mannetje is een koud mannetje"
JanPrins
een jaar geleden
Goud en zilver zijn allebei reflecterend en houden dus iemand warm. Ik heb nog nooit tegen iemand gezegd die het warm heeft, doe maar een dekentje om. Je maakt iemand letterlijk 'koud' als je een isolatie deken gebruikt om iemand af te koelen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding