Je hoeft het niet op te eten, dus dat steekt niet zo nauw. Over het algemeen heeft cosmetica (zeep, shampoo, cremes etc) niet echt een houdbaarheidsdatum maar is het na opening nog enige maanden houdbaar. En dan vaak niet zozeer omdat het bederft, maar omdat het kan indrogen. Met een fles shampoo of zeep echter kun je probleemloos een jaar of langer doen. (Gelukkig maar, want de verpakkingen zijn te groot om voor die tijd leeg te krijgen ;-) )

Voor cosmetica/verzorgingsproducten IN de gesloten originele verpakking over de datum raakt, praat je echt over jaren en jaren en jaren. Wij hebben hier zelfs nog "vintage" producten (jaren 30-70) waar nog niks mis mee is. (Al gebruik ik ze vooral als deco ;-) )

Helemaal los daarvan is lactacyd waar het voor inwendig gebruik is sowieso een niet-ongevaarlijk onzinproduct dat niet voor niets van de markt gehaald is. (En niet "omdat de formule zo is verbeterd dat inwendig gebruik niet meer nodig is"; ze zijn gewoon op de vingers getikt).

Toegevoegd na 3 minuten:
Mocht je per se willen spoelen, doe dat dan alleen met warm water ; dat is de enige veilige - hoewel ook overbodige - methode.