Verliezen blinde personen sneller hun evenwicht doordat ze zich (met hun ogen) niet kunnen focussen op een bepaald punt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee, niet per definitie. Het evenwicht wordt geregeld door het evenwichtsorgaan, dat werkt als een soort waterpas met vocht in kanalen die loodrecht op elkaar staan. De informatie uit de ogen kan het evenwicht helpen, maar ook in de weg staan, zoals bij zeeziekte.

Een blinde persoon zal misschien wel een sterker ontwikkeld evenwichtsorgaan hebben.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er is ook wel een verschil met mensen die blind zijn geboren. Zienden krijgen visuele informatie vanuit de hersenen en door het proces proprioperceptie weten hersenen waar lichaamsdelen zich bevinden. Dat kan ook in het donker, door gevoel, audiotief, spierspanning, maar bij zienden neemt de visuele prikkel de overhand.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je kunt het ook zien als input

Visueel
Auditief
Evenwichtsorgaan (beweging vooral)
Gravitoreceptoren in bloedvaten
Somatosensorisch, druk, bijv. In voetzolen

Deze signalen worden verwerkt in de hersenen en gekoppeld aan wat je hebt geleerd. Dit levert output voor:

Ruimtelijke orientatie
Balans
Beeldstabilisatie
Maar ook autonome processen als hartslag en bloeddruk.

Een visuele beperking betekent in beginsel een verstoring, maar wordt snel overgenomen en aangevuld door informatie uit andere bronnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus. Niets op aan te vullen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
van mij ook een +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cool, een biologiedocent op GV. + voor het antwoord ook.
liveisgreat
9 jaar geleden
Mijn vader werd blind door een degeneratieve oogziekte. Dit ging traag, dus hij kon zich geleidelijk aanpassen. Zoals hierboven staat, is het evenwichtsorgaan het centrum dat voor evenwicht zorgt... je focust als ziende toch ook niet altijd op één bepaald punt om niet omver te vallen?
Waar hij wel geregeld het evenwicht door verliest, is door slechte stoepen en onverwachte obstakels (bv. nieuwe paaltjes) op de stoep/weg. Hij is hierdoor al enkele keren hard gevallen.
Men zou veel meer rekening moeten houden met mensen die slecht zien bij dergelijke ingrepen en beseffen hoe moeilijk het is om zich veilig voort te bewegen als men een bepaalde beperking heeft (niet alleen een visuele beperking, denk maar eens aan alle obstakels die maken dat je niet met een rolstoel over de stoep kan in sommige gevallen enz...).
.