Wat kan ik doen tegen de pijn na het plaatsen van Mirena spiraal?

Ik heb vanmiddag een Mirena spiraal laten zetten en lig nu echt krom van de pijn. Waarschijnlijk helpt de aandoening in mijn baarmoeder hier ook niet aan mee, maar uiteindelijk zou het juist positief moeten uitpakken..
Nu is het ding dat ik vanaf morgen weer moet werken en vannacht ook goed wil slapen, maar echt niet weet hoe ik dat ooit voor elkaar krijg op deze manier.. Heeft iemand hier tips om de pijn, misselijkheid en/of duizeligheid te verminderen? Dit is namelijk echt niet te doen!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
29.3K
Ivana
7 jaar geleden
Bel de huisartsenpost even, die geven wel advies. Daar hoef je niet naar toe in dit geval. Misschien is het dezelfde pijn als bij vreselijke ongesteldheid? Een tabletje voor de zelfde reden zou kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat zei de centrale doktersdienst toen je deze vraag aan hun stelde? :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door de aandoening in m'n baarmoeder (ben even de naam kwijt) ben ik sowieso gewaarschuwd dat het plaatsen meer pijn zou doen dan het normaal gesproken doet. Dit heb ik ook met mijn menstruaties en heb hierdoor ook geen andere keuze gehad dan het plaatsen van een spiraal. Nu had ik alleen wel gehoopt dat het erna niet zo heftig zou zijn. Sterker nog. Het is nog erger dan met mijn menstruaties. Heb voor nu nog diclofenac maar helaas niet veel meer en of dat zo'n goed idee is op werk weet ik dus ook niet.. Helaas zal ik morgen toch even door moeten bijten denk ik want ik kan me helaas ook echt niet ziek melden hoe beroerd ik me ook voel..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het toch maar doen. Er zijn vrouwen die wereklijk zijn flauw gevallen van de pijn, en als je bijvoorbeeld endometriose hebt, is dat helemaal niet denkbeeldig.
Ik hoop dat je je morgenochtend een stuk beter voelt, maar meid, denk aan je gezondheid !! Die gaat VOOR alles. En denk niet dat ik je niet begrijp ; ik heb OOK een baan waar als ik me ziek meld een collega van haar vrije dag of vakantie teruggehaald moet worden vóór 's morgens zeven uur, omdat anders de winkel - die je alleen moet openen en de eerste drie uur alleen staat - niet open kan, en dat KAN niet met een grootwinkelbedrijf. Maar als ik halfdood op de grond lig...ja, jammer de pammer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het even opgezocht maar bij mij blijkt het dus adenomyose te zijn. Er ging een belletje rinkelen toen je endometriose zei ;) Vanochtend overgegeven en vrijwel de hele dag niet geslapen, maar uiteindelijk toch met mijn koppige hoofd de bus ingestapt met ergens de hoop dat ze zien dat het niet gaat.. Hoop toch dat dit in de loop van de dagen minder gaat worden en ik me iets fatsoenlijker kan voortbewegen want op dit moment verrek ik al van de pijn bij lopen, bukken en hurken..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wens je heel veel sterte. En ja, het WORDT minder, maar hoe lang dat gaat duren laat zich helaas moeilijk voorspellen. Blijf de hele dag pijnstillers slikken (zodat je een beetje een spiegel opbouwt) , elke twee uur een paracetamol bijvoorbeeld - of vraag eventueel de huisarts om iets sterkers. Door veel beweging zal de pijn overigens, net als menstruatiepijn, wel wat afnemen. Helaas merk je daar tijdens het bewegen weinig van :-(
Cryofiel
7 jaar geleden
@Flierefluitje, het is geen endometriose, maar adenomyose. Er is dus al gekeken naar de mogelijke oorzaken.

Antwoorden (1)

Het plaatsen van een Mirena kan even buikpijn geven, vergelijkbaar met menstruatiekramp (er is tenslotte wel wat door je baarmoederhals geschoven en die moet weer goed sluiten) en ik weet niet hoe bekend je bent met baarmoederkrampen bij menstruatie, maar die kunnen HEEL erg heftig zijn, tot misselijkmakend aan toe. Daar wordt zeker niet altijd voldoende voor gewaarschuwd, omdat er ook vrouwen zijn (zoals ik, sorry...) die na het plaatsen vrolijk de praktijk uithobbelen en op de fiets stappen, met hooguit een half middagje buikpijn in het vooruitzicht. Maar dat geldt dus niet voor iedereen.

Ik weet natuurlijk niet wat voor afwijking aan je baarmoeder je bedoelt, maar als dat een contra-indicatie voor het plaatsen van een spiraal is, zou je daar wel van op de hoogte gebracht moeten zijn. Dat zou ook een reden zijn TOCH even te bellen met de huisartsenpost als je het niet vertrouwt.

In principe moet je de pijn - die inderdaad met wat pech een paar dagen kan aanhouden - behandelen als 'normale' (maar heftige) menstruatiepijn : warme kruik op je buik, warme dranken (gember !), wel regelmatig blijven bewegen, en flink aan de pijnstillers. Maar of je morgen weer kan werken zal afhangen van of je normaal gesproken met een zo pijnlijke menstruatie zou kunnen werken. Wordt het niet minder of heb je na drie dagen nog steeds zo veel pijn, neem dan absoluut weer contact op met je arts.

Eén voordeel : als alles meezit, ben je straks jarenlang van die maandelijkse ellende af - inclusief de klachten.