Wat doet ketelsteen in je lichaam?

Ik drink veel water. Als ik in de fluitketel kijk na betrekkelijk korte tijd, heeft zich een laag ketelsteen gevormd. Maakt dit iets uit in het lichaam? Ik weet dat het geen aderverkalking oplevert maar slaat het op een andere manier neer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het ketelsteen is een kalkaanslag die zich hecht aan het metaal van de ketel. Dit is ook snel op te lossen met zuren. Het spijsverteringstelsel bij mensen is geen metalen pijp en stoffen als kalk slaan er niet neer. Het betreft levende cellen in de slokdarm, maag, darmen die stoffen uit het spijsverteringstelsel halen. Kalk is daarbij een nuttige en nodige stof (voor o.a. botopbouw) en het kalk kan actief uit het water worden opgenomen en worden getransporteerd door het lichaam. Bijvoorbeeld door binding aan andere stoffen. In botten en weegsels waar kalk nodig is wordt het gebruikt. Als je te weinig kalk binnen krijgt in de voeding wordt kalk onttrokken uit de botten en worden de botten brozer (botontkalking). Opname van kalk uit bijvoorbeeld water en melk gaat niet vanzelf. Daar zijn hulpstoffen bij nodig zoals vitamine D en magnesium (zit ook in water).

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Calcium

Nee hoor, dat wordt gelijk door je maagzuur omgezet in een zout, en wordt door je spijsvertering afgevoerd.

Wat je eet en drinkt gaat via de lange route weer in welke vorm dan ook richting uitgang...

Zolang jij geen metalen ingewanden hebt en je water niet kookt in je lijf, zul je geen last krijgen van inwendige ketelsteen. Wat je lijf wel en niet kan met de kalk uit het water is hierboven al goed uitgelegd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100