Wanneer ben je aan iets verslaafd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben verslaafd aan zuurstof!
rose
13 jaar geleden
Vraag maar eens aan een alcoholist: je kunt jarenlang geen druppel drinken en toch verslaafd zijn aan alcohol.

Het beste antwoord

Verslaving betekent afhankelijkheid. Je voelt je afhankelijk van een bepaald middel of handeling. Zonder kun je niet goed meer functioneren.

Je spreekt van verslaving als je:

- steeds meer nodig hebt van een bepaald middel om hetzelfde effect te bereiken;
- ontwenningsverschijnselen krijgt als je niet gebruikt. Dit kunnen lichamelijke verschijnselen zijn, zoals zweten of trillen. Of geestelijke verschijnselen zoals onrustig zijn of in paniek raken als je het middel niet gebruikt;
- gebruikt om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Je moet gebruiken om je goed te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Als je steeds de drang ernaar hebt en niet zonder kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je er niet mee kan stoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je er dag en nacht mee bezig bent,zelfs op je werk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt Eigenwijs.
een alcoholist die zich alleen in het weekend klem dringt
valt hier zelfs ook onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klem drinkt uiteraard...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb werkelijk géén idee waar je het over hebt :-) . Nog twee jaar Barcelona man dan wordt het makkelijker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je verliefd bent ben je daar ook dag en nacht mee bezig, en kan je ook aan niets anders denken, ben je dan ook verslaafd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zekere zin wel Carina,dat is ook totaal fout,dan ben je veels te jalours en te bezitterig. Ik weet niet wat je bedoeld goldenten,wat over 2 jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over twee jaar ben je er niet meer dag en nacht mee bezig ( en ook niet steeds op je werk ) . Soms nog wel natuurlijk :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee Gold Enten ik ben 25 lang verslaafd aan roulette geweest en was 24 uur per dag mee bezig,nou is het pas over dankzij mijn nieuwe vriendin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yes ik heb ook een nieuwe vriendin . Gefeliciteerd Barcelonaman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij ook wat haten vrouwen gokken he,maar ze kopen voor hetzelfde bedrag onnozele kleren als wij gegokt hebben.
Als je merkt niet zonder te kunnen leven.
En er steeds vaker een behoefte aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er afhankelijk van bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben afhankelijk van mijn inkomen, maar ik ben niet verslaafd aan mijn werk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha weet je zeker dat je niet verslaafd aan je werk bent :-)
Wanneer je zegt; ik drink iedere avond maar 2 flesjes bier, ik hoef dat niet perse, want ik kan makkelijk overslaan.
Laat maar eens zien dan. Geldt ook andere zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt tot op zekere hoogte; echter is het veel makkelijker een keer over te slaan in de wetenschap dat je daarna weer kan beginnen.
De psychologische drempel die je over moet bij je allerlaatste sigaret/biertje/score is een stuk hoger dan wanneer je weet dat het maar tijdelijk stoppen is.
Als je lichaam gaat trillen en beven als je 'het' niet kunt gebruiken of toepassen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer je vragen eens wat meer uit te leggen, ik snap namelijk niets van het 2e deel in je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bedoelt, denk ik:
Als je datgene waaraan je verslaafd bent niet kan gebruiken of toepassen, gaat je lichaam trillen en beven en dat is dan een teken van verslaafd zijn.
Van Wikipedia:

'Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.'

Je bent aan iets verslaafd als je niet zonder kunt. Vaak wordt ook meegerekend dat je functioneren eronder moet lijden, hoewel ik zelf niet van mening ben dat dit met het feit van de verslaving te maken heeft.

Je kunt best prima functioneren en toch verslaafd zijn (aan gokken, drugs, sex, koffie, Goeie Vraag).
13 jaar geleden
als je er niet zonder kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verslaving ontstaat niet zomaar, het is een geleidelijk proces.

Ontwikkelde tolerantie (veel nodig hebben om het effect nog te kunnen voelen)
Vaker en meer gebruiken dan je van plan bent.
Last hebben van onthoudingsverschijnselen.
Het gebruiken om onthoudingsverschijnselen te verminderen.
Mislukte pogingen om het gebruik in de hand te houden.
Veel tijd besteden aan gebruik of aan bijkomen van gebruik.
Gebruiken ondanks dat je belangrijke dingen moet doen.
Beperking van hobby’s, activiteiten of zelfs werk.
Voortdurend gebruiken, ondanks dat je weet dat het schade oplevert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je niet meer de baas bent en niet meer vrij kunt beslissen dan ben je een slaaf van jezelf. Eenmaal een slaaf van jezelf ben je verslaafd.
Daar zijn wel gradaties in aan te brengen en ook is geestelijke verslaving wat anders dan lichamelijke afhankelijkheid. Van een geestelijke verslaving is moeikijker af te komen en duurt veel langer. Je zult je weer moeten trainen en wennen aan een gebrek van de verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je lichamelijk en geestelijk aan iets vast zit.
Lichamelijk, omdat je steeds weer de behoefte hebt, om het te gebruiken.
En geestelijk omdat je denkt er beter door te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het elke dag doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik eet elke dag, ben ik verslaafd aan eten??
Als de impuls controle van je eigen "ik " faalt en je de activiteit / het middel zelfs "moet " hervatten terwijl je het niet wilt dat het gebeurt.

Dit gebeurt bij de meesten pas na een vrij lange periode van gebruik / genieten van de activiteit. Maar voor sommigen is het vanaf de allereerste keer al mis ! De meesten echter pas na jaren ! ( conditionering van het gedrag) .

Veel mensen zeggen "verslaafd " aan iets te zijn , maar het ontbreekt hen aan wilskracht. Een echte verslaving is anders , het breekt de "ik " en het buigt het lange termijn denken om in een wereld die niet langer duurt dan een dag , een week of een uur. ( ligt aan de soort verslaving) .

Sommigen zeggen dat verslaving ook kan worden veroorzaakt door vervelende geesten die "mee " genieten met de verslaafde . Maar dat is niet bewezen. Maar het zou wel kunnen volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de hele dag dat doen moet of/en als dwang bestaat iets te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verslaving is niets anders dan een gewoonte die je vrijheid inperkt.

Een slechte gewoonte werkt op dezelfde manier als een goeie gewoonte: de goeie gewoonte leer je aan door ze veel te oefenen. En de slechte leer je af op dezelfde manier: door de goeie gewoonte veel te oefenen (en stilaan of meteen de slechte niet meer te 'oefenen'). :-)

Iets afleren is een illusie, net zoals je - als ik zeg: denk niet aan een roze olifant - wel moet denken aan een roze olifant. Als je zegt: ik mag geen chocolade meer eten, dan ga je juist heel de tijd aan chocolade denken, waardoor die nog onweerstaanbaarder wordt.

Besef wel dat goed en slecht relatief is, want voor iedereen verschillend. Een goede gewoonte is dus evengoed een verslaving, als je er niet bewust mee omgaat. Daarvoor hoeft ze niet kwalijk te zijn, ze perkt alleen je vrijheid in.

Als je daarentegen wél bewust omgaat met je gewoonte, dan hoeft een slechte gewoonte geen verslaving te zijn. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld écht op elk moment kan kiezen om die sigaret te laten. Ze blijft natuurlijk even ongezond. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je zelf niet in kan houden om het niet te nemen of te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je er lichamelijk of geestelijk drang naar iets heb waarmee je niet kan stoppen ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Je vraag is tweeledig te beantwoorden.

1. Je kan verslaafd geraken op 2 manieren hetzij fysisch, het zij psychisch !

Je bent aan iets verslaafd wanneer je niet meer zonder kan ! (bijvoorbeeld internet : chatten, gamen), lichamelijk niet kan zonder drugs (soft en of hard drugs)
Alkohol (sterke dranken)

Je kan ook verslaafd zijn aan het gokken of pokeren
tegenwoordig zijn er al verschillende hulpgroepen voor elk van deze problematieken opgericht !

Je kan ook verslaafd zijn aan kicks waaraan enig gevaar verbonden is (basejumpen, racen, skysurfen, skydiven, snowboarden)

2. Wanneer ben je aan iets verslaafd ?

Je spreekt van een verslaving als iemand:

-Het gevoel heeft aan een hevige drang te moeten voldoen.

-Ergens niet buiten kan zonder ontwenningsverschijnsel- en te ervaren

-Moet afkicken om zonder het genotsmiddel te kunnen !

3. Lichamelijk en psychische verslaving :

Verslavingen kunnen lichamelijk en psychisch zijn. Dat verschilt per persoon en verslaving. Een voorbeeld. Als je gestopt bent met roken, krijg je lichamelijke afkick -verschijnselen. Je lichaam schreeuwt om nicotine !

Bij een verslaving aan liegen of winkelen is meer sprake van een geestelijke afhankelijkheid. Je voelt dat je de impuls moet onderdrukken, maar het blijft moeilijk !

4. Hoe kan je een verslaving herkennen :

Er zijn heel veel dingen waar je verslaafd aan kunt raken. Waarschijnlijk meer dingen dan je kunt bedenken. Hoe kun je herkennen of jij, of iemand uit je omgeving, verslaafd bent of begint te raken? Er zijn een aantal signalen waar je op moet letten.

Je kunt verslaafd zijn als je:

Meer van iets tot je neemt dan je eigenlijk van plan was.
Drang hebt om iets te doen of te gebruiken.
Iets doet of gebruikt om problemen uit de weg te gaan.
Je ellendig voelt als je stopt.
Je een groot deel van de dag bezig bent met het gebruik of de verslaving !

5. Hoe kan je van een verslaving afkomen :

Je kunt op verschillende manieren van je verslaving afkomen. De beste manier zal afhangen van het soort verslaving en je persoonlijkheid. Voor een minder complexe verslaving als roken zijn er pleisters, pilletjes en boeken.

Voor de meer complexere verslavingen als gokken of alcoholisme is vaak begeleiding nodig. Heb je een verslaving waar je vanaf wil? Ga dan eerst met je huisarts praten. Hij zal je doorverwijzen naar de juiste persoon !

Mvg,

Karel8158