Is het raar dat de dokter zegt dat ik moet wachten of ik ziekte van lyme krijg?

Ik heb een licht kring om een tekenbeet zitten van 3 weken geleden. Ik had jeuk, en dacht persongeluk aan een korstje te krabben, maar bleek een teek te zijn. Hij was te klein (en te kapot) om helemaal weg te halen. De dokter zegt dat ik maar moet wachten of ik ziek word. Maar is dit een vreemde reactie? Of normaal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet hoe alles gegaan is, en zonder een oordeel te vellen over de kunde van de huisarts, maar zoals u het beschrijft is het inderdaad een vreemde reactie.
https://www.tekenradar.nl/flows/melding-doen?reset=1
Vul de melding in en misschien wordt u uitgenodigd voor het LymeProspect onderzoek.
ronron1212
7 jaar geleden
De dokter wacht op de bekende uitslag op de huid
Als er na een tekenbeet een erythema migrans (meestal ringvormig, zich uitbreidende, rode uitslag) ontstaat, dan is dat bewijs voor een infectie; daarom moet men dan gelijk een antibioticumbehandeling krijgen. Er moet dus ook geen tijd worden verspild aan bloedonderzoeken. Hoe langer men wacht met behandelen, hoe moeilijker het is om te genezen.
Een 30 dagen durende antibiotica kuur kost veel geld en is dus pas als het echt nodig is aan de beurt.
http://www.lymenet.nl/info/lyme-diagnose
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik dacht dat het mogelijk is om de teek te laten testen.
Als die niet besmet is, kan je er ook geen Lyme van krijgen.
Alleen geen idee of dat ook bij een kleine gesloopte teek mogelijk is.

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet raar. De ziekte van Lyme is namelijk niet aan te tonen in het bloed met welke test dan ook, en LAAAAANG niet elke tekenbeet resulteert in de ziekte van Lyme- en niet iedereen die besmet is wordt er ziek van. En als er niet vrij snel een tamelijk specifieke rode cirkel rondom de beet verschijnt, is de kans zelfs nog kleiner.

Pas na heel, heel lange tijd met allerlei symptomen zou je eventueel kunnen vaststellen - en dan nog niet met 100 % zekerheid - of het mogelijk is dat je eventueel Lyme hebt ontwikkeld.

Maar iedereen die een tekenbeet heeft gehad langdurig aan de antibiotica zetten, zou met een kanon op een mug schieten zijn, en je zou zelfs kunnen stellen dat het middel dan erger is dan de kwaal, zeker bij gezonde mensen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Als er na een tekenbeet een erythema migrans (meestal ringvormig, zich uitbreidende, rode uitslag) ontstaat, dan is dat bewijs voor een infectie;
Wiki is niet echt een goede link
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze link is niet aan te bevelen. Ikzelf heb in Italië vorig jaar een verdachte kring gehad. Ben via de apotheker direct naar een arts gestuurd en deze heeft direct behandeld. Hij nam geen risico door te wachten tot ik ziek zou worden.
ronron1212
7 jaar geleden
Wikipedia is ook door iedereen in te vullen.
Als er na een tekenbeet een erythema migrans (meestal ringvormig, zich uitbreidende, rode uitslag) ontstaat, dan is dat bewijs voor een infectie; daarom moet men dan gelijk een antibioticumbehandeling krijgen. Er moet dus ook geen tijd worden verspild aan bloedonderzoeken. Hoe langer men wacht met behandelen, hoe moeilijker het is om te genezen.Een rode ring of vlek op de plek waar recent een teek heeft gebeten is geen reden om bloedonderzoek te doen; de huisarts zal dan meteen behandelen.
De meest gebruikte testen in Nederland zijn de ELISA en Western Blot.
Een negatieve test sluit de ziekte van Lyme niet uit. Ook is een positieve uitslag op zichzelf geen bewijs van de ziekte van Lyme. De resultaten van de testen moeten in combinatie met de andere informatie (ziektegeschiedenis, symptomen, e.d.) beoordeeld worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als het beeld zeer onduidelijk is, dus bij een zeer lage verdenking, is het niet zinvol aanvullend bloedonderzoek aan te vragen. Wel dient de huisarts de patiënt in ieder geval na één of twee weken voor een herbeoordeling terug te laten komen. Wachten tot men ziek wordt is niet de gewenste methode.
https://www.henw.org/archief/volledig/id5396-------tekenbeet-dilemmas-in-de-huisartsenpraktijk-----.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Als de teek er geen 24 uur heeft gezeten, bovendien nog heel klein is en zich niet heeft volgezogen, is de kans bijna nihil dat je de ziekte van Lyme krijgt.
ronron1212
7 jaar geleden
Ivana dat kan maar als hij wel al heeft gebeten wat hij zat vast kan hij door krabben al wel zijn gestorven voor hij echt vol zat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ivana, de teek kan zich bij een vorige "gastheer" al hebben volgezogen.
Tegenwoordig wordt al ruim 3% van de mensen in Nederland van een beet ziek.
De kans om de ziekte te krijgen verschilt ook per land omdat er zoveel soorten zijn.
In Oostenrijk en in Zuid-Tirol zijn de artsen er bijzonder alert op en behandelen misschien eerder
Je laten inenten tegen Tekenencefalitis/FSME is gebruikelijk.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3426201/2013/04/15/Relatief-kleine-kans-op-ziekte-van-Lyme-na-tekenbeet.dhtml
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.vaccinatiesopreis.nl/teken-encefalitis-inenting/
Met Nederland in een eenzame positie